Wednesday 27 June 2018

007-matkakertomus: Woodstock & Blenheimin palatsi (ENGLANTI) 2017

Taas takaisin Englantiin! Tästä maasta vaan ei voi saada tarpeeksi!

Torstai 9 marraskuuta 2017

LentoyhtiöFinnair
Mistä: Helsinki
Mihin: Lontoo, Englanti
Hinta: 541,34 / 2 aikuista
Lentoaika: 3 tuntia 10 minuuttia

Matkamme alkoi kello 8 suurella Finnairin Airbus A350-900 koneella Helsinki-Vantaan lentokentältä. A350-900:ssa on hieno viihdejärjestelmä, jolla voit lennon aikana katsella elokuvia, kuunnella musiikkia, pelata pelejä yms. Matka oli oikein miellyttävä ja tasainen lentokorkeuden ollessa parhaimmillaan yli 13 kilometriä.

Finnair Airbus A350-900

Arvaapa minkä leffan valitsimme katsoaksemme ;)

Korkealentoista menoa

Valmistautukaa laskuun

Laskeuduimme Heathrown lentokentälle aikataulussa, mutta joku toinen kone oli vielä kiinni lähtöportissa johon meidän piti kiinnittäytyä, joten jouduimme odottelemaan ylimääräiset viisitoista minuuttia ennen kuin pääsimme ulos koneesta.

Saimme matkatavaramme pikaisesti ja menimme etsimään bussia jolla päästä Oxfordiin. Ajoituksemme oli täydellinen ja ostimme bussiliput matkalle jonka kesto määränpäähämme oli noin tunti ja 40 minuuttia. Näutimme matkalla maisemista ja saavuttuamme kuuluisaan yliopistokaupunkiin, vaihdoimme välittömästi bussia ja jatkoimme kohti Woodstockia. Tämä matka kesti vain puolisen tuntia ja olimmekin jo perillä.

Woodstock

Woodstock on kaupunki 13 kilometriä Oxfordista luoteeseen Oxfordshiressä Englannissa. Kaupungin väkiluku vuonna 2011 oli 3100 asukasta.

Blenheimin palatsi, UNESCON maailmanperintökohde sijaitsee Woodstckin vieressä. Winston Churchill syntyi Blenheimin palatsissa vuonna 1874 on hänet on haudattu läheiseen Bladonin kylään. (Wikipedia)

Vain parin minuutin kävely ja löysimme Macdonald Hotel Bearin, joka oli Bond-hotelli John Gardnerin kirjassa "007 Voita tai kuole" (1989).

(Kaikki lainaukset tämän päivän matkakertomuksessa ovat John Gardnerin kirjasta "007 Voita tai kuole" (1989)

"Muutamaa päivää myöhemmin hän sai postikortin, joka esitti Oxfordissa sijaitsevaa marttyyrien muistomerkkiä. Hän ei tunnistanut kirjoittajan käsialaa, mutta arveli sen kuuluvan jollekin Päämajan sihteereistä. Kortti oli kaikin puolin siisti, lyhyt ja ytimekäs.
"Sain valmiiksi kaksikymmentäkaksi liuskaa muistiinpanoja, jotka koskevat karhunrääkkäystä 16. vuosisadalla eli vietin koko viikonlopun Blenheim Palacessa tutkimassa arkistoja. Toivon näkeväni sinut pian.
Rakkaudella Judith."
Jokainen maalaisjärjellä varustettu pystyisi tulkitsemaan korttiin sisällytetyn viestin. Judith tarkoitti hätäkokousta ja teksti kertoi Bondille täsmälleen missä ja milloin kokous pidettäisiin: Karhu-nimisessä hotellissa Woodstockissa lähellä Oxfordia huoneessa numero kaksikymmentäkaksi sunnuntai-iltana kello kahdeksan. Sovitun koodin mukaan huoneen numero ilmoitettiin täsmällisesti, kun taas kellonaikaan lisätiin neljä tuntia. Viesti merkitsi, että jotakin oli tapahtunut tai että suunnitelmiin oli tullut muutos, varsinkin kun kurssi oli lähenemässä loppuaan.
Hotelli sijaitsee vilkkaan pikkukaupungin keskusaukiolla, mistä on vain muutaman minuutin kävelymatka Blenheim Palaceen, mahtavaan palatsiin, jonka Marlboroughin herttua sai lahjaksi kiitolliselta kuninkaaltaan."

Olimme ennakkovaranneet huoneen numero 22, jossa Bond tapaa M:n ja oli hienoa saada kyseinen huone. Hinta yölle oli 107 puntaa.

"Päätettyään retkensä Bond palasi hotelliinsa ja asettui muutamaksi tunniksi vaakatasoon kävelläkseen sitten lähellä sijaitsevaan Beariin.
Hän pujahti hotellin pääaulaan, muttei mennyt lähellekään sen perällä kapean käytävän päässä sijaitsevaa vastaanottotiskiä, vaan livahti huomaamatta pieneen hissiin, joka vei hänet suoraan huoneeseen numero kaksikymmentäkaksi…"

Me emme kyllä huomanneet mitään hissiä Bear-hotellissa...

Pirita / 007 Travelers

Saimme huoneen numero 22, jossa Bond tapaa M:n kirjassa "007 Voita tai kuole"

Näkymä huoneestamme

Yksi "lemmikkieläin" tuli myös tsekkaamaan meidät vieraat kun ulkona oli riittävän pimeää (onneksi kuitenkin ikkunan ulkopuolelta...)

Macdonald Bear - hotellin aamiastilat oli sisustettu kauniisti.

Meidän aamiaispöytämme

Hotellin Winston - karhu

Hotellin takapihalla on hautausmaa

Hotellilla oli jokin remontti menossa emmekä saaneet lämmintä lounasta siellä, mutta löysimme läheltä italialaisen Brothertons Brasserie -ravintolan, jossa söimme pizzat.

Aloimme kävellä kohti Blenheimin palatsia, joka nähdään siis "007 SPECTRE" (2015) - elokuvassa. Siellä, Palazzo Cadenzassa, lähellä Roomaa, Italiassa, Bond tapaa ensi kertaa Franz Oberhauserin / Ernst Stavro Blofeldin (Christoph Waltz)

"Ja lopultakin, täällä me olemme!" ;)

007 Travelers raportoi 9. helmikuuta 2015, että "SPECTRE" - leffaa kuvataan Blenheimin palatsissa ja juttu huomattiin myös BBC Newsissa.

"Matt Lawley added a photo of a "007 crew minibus" sign, while Finnish 007 location bloggers Pirita and Mika also claimed the site had been used for filming".

Voit lukea koko jutun englanniksi täältä: https://www.bbc.com/news/uk-england-oxfordshire-31301128?fb_ref=Default

Monia muitakin elokuvia on kuvattu Blenheimissa, esimerkiksi Sean Conneryn tähdittämät "Ansa viritetty" (1999) ja "Indiana Jones ja viimeinen ristiretki" (1989), tosin Connery ei ollut Indiana Jones - leffassa noissa kohtauksissa, jotka kuvattiin Blenheimissa.

Portti, josta Bond tulee ulos Palazzo Cadenzasta
Aston Martin DB10 - autollaan.
Konna Hinx seuraa Jaquar C-X75 - autollaan

Blenheimin palatsi on kertakaikkiaan upea! Ensin tottakai tutustuimme etupihaan, joka on tuttu parkkipaikkana "007 SPECTRE" - elokuvasta. Tutkittuamme aikamme aluetta, siirryimme sisätiloihin (elokuvan sisäkohtaukset oli kuvattu Pinewood Studioilla).

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Blenheimin Palatsin parkkipaikka johon Bond jättää autonsa

Ovi josta Bond menee SPECTREn kokoukseen

Näkymä ensimmäisen oven takaa josta Bond kävelee sisään

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Paikka josta Bond pakenee hyppäämällä alas

Mika / 007 Travelers

Parkkipaikka josta Bond aloittaa pakonsa

Palatsi on todella kaunis sisätiloiltaankin. Myöhemmin ollessamme Lontoossa, tapasimme Gjevat "Kel" Kelmendin, jolla oli myös rooli tässä Bond-leffassa ja hän kertoili meille kuvauksista Blenheimilla ja Pinewoodilla. Lue lisää Gjevat Kelmedistä täältä

Tämä kuva on otettu SPECTREn kuvausten aikaan tammikuussa 2015
Kuva alkuperäisestä SPECTREn trailerista
© EON, United Artists, Danjaq LLC

Winston Churchillin makuuhuone

Blenheimin puutarhat ovat myös kauniit. Bond on vieraillut palatsissa myös John Gardnerin kirjassa "007 Voita tai kuole

"Palatsi on Vanbrughin piirtämä ja sen loisteliaat puistot on suunnitellut Capability Brown. Rakennuksen pääovessa on monimutkainen lukkojärjestelmä, joka on kopio Varsovan entisen kaupunginportin lukosta, ja turistit saapuvat ihailemaan sitä juuri historiansa vuoksi. Eikä vähiten siksi, että yksi vuosisatamme suurista johtajista, Winston Churchill, syntyi Blenheim Palacessa ja makaa haudattuna Bladonissa, ei kovinkaan kaukana synnyinseudultaan. Bond oli käynyt kaupungissa monta kertaa, ajanut sinne Lontoosta lauantaina ja viettänyt päivän kävelemällä ympäriinsä palatsin mailla ja nauttinut huikaisevista maisemista. Erityisesti hän muisti muutaman vuoden takaisen lokakuisen lauantain, jolloin hän oli seissyt palatsin suurimman järven ylitse kulkevalla sillalla ja katsellut, kuinka syysaurinko piirsi veteen kullanvärisen keihäskuvion. Näky palasi usein hänen uniinsa, ikään kuin enteenä jostakin.
Blenheim ja Woodstock vetävät turisteja puoleensa kaikkialta maailmasta, ja vaikka itse palatsi on suljettu marraskuussa, sen uskomattoman kauniit puistot pidetään osan päivää avoinna yleisölle. Niinpä tänäkin sunnuntaina, jolloin ilmassa oli savun tuoksua ja puiston käytäviä peittivät syksyn keltaiset ja punaiset lehdet, Bond seisoi jälleen kerran samalla sillalla katselemassa matalalla paistavan punaisen auringon synnyttämää tuttua efektiä: valokeihästä, joka osoitti suoraan häntä kohti. Tällä kertaa hän totisesti piti sitä enteenä tulevasta."

Matkamuistot Blenheim Palacelta:

Taivas oli jo tummenemassa kun kävelimme takaisin hotellillemme ja pienen lepohetken jälkeen (päivämme oli tosiaan alkanut jo hyvin aikaisin aamulennon johdosta ja olimme jo hieman väsyneitä), menimme illalliselle toiseen Bond-hotelliin, joka on myös kirjassa "007 Voita tai kuole", ja osa "SPECTRE"n näyttelijöistä ja muusta henkilökunnasta yöpyi täällä elokuvan kuvausten aikaan: Hotelli Feathers. Meillä oli pöytävaraus kello 19.00 ja halusimme nähdä vastaanottoaulassa Nikin, jolle meillä oli tuliaisia Suomesta :) Nikillä on sukulaisia Suomessa ja hän on vieraillut maassamme usein.

"Hän oli majoittunut palatsin lähettyville Feathers-nimiseen hotelliin, osin turvallisuuden osin sen vuoksi, että hän piti siitä enemmän kuin Bearista, vaikka tämä oli kilpailijaansa huomattavasti tunnetumpi.
Päätettyään retkensä Bond palasi hotelliinsa ja asettui muutamaksi tunniksi vaakatasoon kävelläkseen sitten lähellä sijaitsevaan Beariin."

Menimme Feathersin Ginibaariin ja Nik esitteli meille päätarjoilijan nimeltä Octavian Onisoru, joka teki meille täydelliset Vesperit ja näytti hotellin upean ginikokoelman. Baarissa on yli 400 ginimerkkiä ja siksi baari onkin päässyt Guinnesin ennätystenkirjaan! Ginilista (englanniksi) löytyy täältä

Vespereiden jälkeen siirryimme "Dominic Chapmanin keittiöön" ja Pirita tilasi kanaterriinin ja Mika peltopyytä. Creme bruleet jälkkäreiksi. Mikä mainio illallinen!

Täydellinen Vesper tekijänä Octavian Onisoru

Mika / 007 Travelers

Pirita / 007 Travelers

Peltopyy - ateria

Creme brulee

Vatsamme olivat täynnä, kävelimme takaisin hotellillemme ja olimme valmiita nukkumaan pitkän, mutta oikein mieluisan päivän jälkeen. Nyt sanomme, että "huominen ei koskaan kuole", koska aiomme matkustaa seuraavana päivänä Oxfordiin katsomaan missä 007 opiskeli tanskaa hänen vuoden 1997 seikkailussaan.

Voit siirtyä Oxfordin matkakertomukseen tästä.