Thursday 16 August 2018

007-matkakertomus: Oxford (ENGLANTI) 2017

Lukeaksesi Englannin 007-matkakertomuksen päivästä yksi, klikkaa tästä.

Perjantai 10 marraskuuta 2017

Olimme valmiina aamiaiselle heti klo 7.00 ja söimmekin mainion brekkarin Macdonald Hotel Bearissa. Tarjoilija kysyi haluaisimmeko lämmintä aamupalaa ja Piritan ottaessa omeletin, Mika pienen epäröinnin jälkeen sanoi ottavansa puuroa. Tarjoilija sanoi kuitenkin, että oli niin aikaista, ettei heillä ole vielä puuroa, mutta hän lisäsi, että tarjoilijatar voisi käydä hakemassa sitä lähikaupasta. Hienoa asiakaspalvelua kyllä, voisi sanoa!
Aamiaisen jälkeen teimme pikku kävelykierroksen Woodstockin keskustassa.

Woodstockin kaupungintalo

Sitten otimme bussin ja matkustimme takaisin Oxfordiin.

Oxford on noin 154 000 asukkaan kaupunki Oxfordshiren kreivikunnassa Englannissa. Se sijaitsee noin 80 kilometrin päässä Lontoosta luoteeseen. Kaupungin läpi virtaa kaksi jokea, Cherwell ja Thames, joista jälkimmäistä kutsutaan kaupungin alueella nimellä ”Isis”.

Oxfordin rakennukset edustavat jokaista Englannin arkkitehtuurikautta saksien saapumisen jälkeen. Oxfordin yliopisto on englanninkielisen maailman vanhin yliopisto. (Wikipedia)

Lähdimme bussiasemalta ja kävelimme Oxfordin pääkatua pitkin ja näimme George Streetillä New Theatren, jossa Roger Moore esiintyi, kun "An Evening with Roger Moore" - kiertue pysähtyi Oxfordissa syyskuussa 2014.

Kävelimme ympäriinsä ja katselimme Oxfordin kauniita rakennuksia.

Nälkä yllätti ja koska olikin jo lounasaika, menimme teatteria vastapäätä olevaan ASK Italian- ravintolaan syömään. Piritalle Pollo Milanese ja Mikalle Penne Arabiata. Lounaan jälkeen jätimme matkalaukkumme turisti-infoon, joka on oikein näppärä tapa, mikäli haluaa jättää ylimääräiset kannettavat tavarat muutamaksi tunniksi säilöön. Näin pääsee paremmin kiertelemään kaupungilla!

Pirita oli ollut kielikurssilla opiskelemassa englantia kuukauden ajan jo vuonna 1990 ja yritimme nyt paikallistaa talon jossa hän asui opiskelunsa aikana, ja ehkäpä jopa perheen jonka luona asui silloin. Annoimme osoitteen "Coolidge Close 1" taksikuskille ja löysimme paikan.

Coolidge Close, 1

Löysimmekin talon, mutta näytti siltä, että se oli nyt jonkinlaisena vuokra-asuntona opiskelijoille ja sellaisille jotka tarvitsivat asuntoa. Ainakaan ketään ei ollut kotona, emmekä löytäneet mitään nimiä postilaatikoista tai muualtakaan. Joka tapauksessa otimme muutaman kuvan ja olimme valmiita lähtemään takaisin Oxfordin keskustaan. Mutta sepä olikin helpommin sanottu kuin tehty, koska emme löytäneet mistään takseja. Onneksi löysimme läheltä sairaalan, josta saimme tilattua taksin. Näytimme taksikuskille kuvakaappauksen elokuvasta "Huominen ei koskaan kuole" (1997), mutta hän ei oikein osannut sanoa paikkaa mihin Bond (Pierce Brosnan) parkkeeraa autonsa mennessään opiskelemaan tanskan kieltä yhteen Oxfordin yliopistoista.

Taksikuski jätti meidät johonkin pieneen tienkulmaan, josta ei saanut ajaa eteenpäin autolla, joten kävelimme pitkin collegen alueita ja näimme monia opiskelijoita juoksentelemassa ja kävelemässä Oxfordin katuja. Oxfordin yliopistot ja kadut on nähty monissa elokuvissa, kuten Daniel Craigin tähdittämässä elokuvassa "Kultainen kompassi" (2007) ja vuoden 1997 "Pyhimys" - elokuvassa, jossa nähtiin Val Kilmer esittämässä Simon Templaria. "Mamma Mia! Here We Go Again" (2018) - elokuvan alkuosa oli myös kuvattu Oxfordissa. Pierce Brosnania ei näissä otoksissa kuitenkaan nähty.

Oxfordissa on kauniita pikku kujia ja ihania rakennuksia, joissa on hienoja yksityiskohtia, kuten Hertford Bridge, jota joskus Huokausten sillaksikin Oxfordissa kutsutaan.

Pirita / 007 Travelers ja Hertford Bridge eli Huokausten silta

Kaksi eri yliopistoa voi huomata "Huominen ei koskaan kuole" - elokuvassa. Brasenose College nähdään vain lyhyesti ja mekin löysimme sen varsin helposti.

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

New College näytti olevan vaikeampi tapaus. Näytimme kuvakaappausta Bond-leffasta usealle ihmiselle ja kysyimme missä paikka johon Bond jättää autonsa saattaisi olla, mutta kukaan ei näyttänyt tietävän sijaintia. Tiesimme olevamme lähellä, emmekä kuitenkaan antaneet periksi ja lopulta tajusimme, että meidän pitäisi löytää sisäänkäynti New Collegeen Holywell Streetin puolelta. Ja sieltähän se lopulta löytyi!

Näytimme kuvaa vartijalle sisäänkäynnin luona ja hän vahvisti, että olemme oikeassa paikassa. Hän sanoi, ettei kyllä sallisi polkupyöriä jätettävän paikkaan jossa ne ovat elokuvassa...

Otimme muutaman kuvan ja totesimme paikan näyttävän edelleen samalta kuin se näytti vuonna 1997. Ainoastaan puu collegen sisäänkäynnin kohdalla näytti kasvaneen aika paljon.

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Kävelimme takaisin noutamaan matkatavaramme, mutta sitä ennen ostimme vielä kivoja Oxford - matkamuistoja Experience Oxfordshire -kaupasta, samoin kuin turisti-infosta.

Nyt oli aika matkustaa Lontooseen. Ostimme matkaliput ja bussi oli pian aivan täysi. Verrattuna bussiin jolla tulimme edellisenä päivänä, tämä oli halvempi ja ei ihan niin mukava matkustaa. Myös matka kesti pidemmän aikaa, tosin syynä oli myös perjantairuuhkat liikenteessä.

Saavuimme Lontooseen seitsemän maissa ja hyppäsimme bussista Marble Archin pysäkillä ja otimme taksin ensimmäiseen Lontoon hotelliimme, joka oli lähellä Hyde Parkia, ja joka oli nimeltään Blakemore Hyde Park (£95,36 / yö). Huoneemme numero oli 011.

Saavuttuamme hotellille jätimme matkatavarat huoneeseemme ja lähdimme pienelle kävelylenkille korttelin ympäri tullaksemme pian takaisin illalliselle hotellin baariin.

Tämän jälkeen olikin aika mennä nukkumaan ja valmistautua seuraavaan päivään, joka olisi täynnä Bondausta, kuvauspaikkoja ja Bond-tyttöjä!