Monday 15 February 2016

007-matkakertomus: La Spezia, Pisa & Talamone (ITALIA) 2015

Lukeaksesi Italian 007-matkakertomuksemme päivästä yksi, klikkaa tästä.

Sunnuntai 26 heinäkuuta 2015

Heräsimme jo kello kuusi Marinella di Sarzanassa ja söimme aamiaisen ulkona meren äärellä. Se oli ihanaa. Kirjauduttuamme ulos hyppäsimme jälleen auton kyytiin.

Matkustaminen autolla

Mistä: Marinella di Sarzana, Italia
Mihin: Siena, Italia. La Spezian, Viareggion, Pisan ja Talamonen kautta
Tietullit: 17,70 EUR (Bensat 45€)

Lähdimme ajamaan kohti La Speziaa, joka on 33 km:n päässä viime yön hotelliltamme.

La Spezia (Spèza paikallisella murteella) on italialainen kaupunki, joka sijaitsee Ligurian alueella ja on La Spezian maakunnan hallintokaupunki. Alueellisesti kaupunki sijaitsee Pohjois-Italiassa, La Spezian lahden rannalla, joka puolestaan on osa Ligurianmerta.

Kaupungissa on alueen keskeinen kauppa- ja sotasatama sekä Italian laajin sotatarviketuotannon keskittymä.

Pirita ja Pikku Agentti Matkaaja / 007 Travelers

La Spezialla on myös 007-kirjan tuoma Bond-yhteys:

“Hän oli jonkin aikaa linjojen takana Italiassa auttamassa partisaaneja hyökkäyksessä Ansaldon suurelle telakalle La Spezian luona”

John Pearson: "James Bond, superagentin hurja elämä" (1973)

Lähdimme La Speziasta, jouduimme hieman eksyksiin ja jouduimme maksamaan kaksi kertaa tietullimaksun kun ajelimme edes takaisin. Lopulta pääsimme Viareggioon, joka tunnetaan merenrantapaikkana sekä kuuluisasta Viareggion karnevaaleista jotka järjestettiin ensimmäisen kerran jo vuonna 1873, sekä paraatista "Passeggiata a mare", joka järjestetään muutamaa viikkoa ennen pääsiäistä.

Otimme muutamia kuvia Viareggion satamassa. Viareggion Bond-yhteys tulee John Gardnerin kirjasta "COLD" (1994):
"Valot, luulisin, Toni vastasi hänelle, joten he starttasivat jälleen valojen avautuessa koneiden etuosasta, yhä pitäen yllä suhteellisen hidasta tahtia. Toisen viisitoistaminuuttisen sisällä he tulivat kanaalien risteyskohtaan, kääntyivät vasemmalle ja suuntasivat kothi Viareggion satamaa. Kymmenen minuuttia myöhemmin sataman valot tulivat näkyviin, samoin kuin pieni vene ja omituinen merialus, jotka olivat ankkuroituina satamassa.
Kukaan ei huomannut heitä kun he menivät pääkanavaan ja sitten aallonmurtajan ohi, kääntyen oikealle ajelehtien kohti kapeaa rantaa, jonka takana oli paksuja makeanhajuisia puita."

John Gardner: "COLD" (1994)

Myöhemmin söimme lounasta Bar Palazzetossa. Viareggion jälkeen lähdimme ajaamaan kohti Pisaa, joka on kaupunki Arnojoen suulla Välimeren rannalla, Toscanassa, Keski-Italiassa. Kun saavuimme Pisaan, kello oli 13.30.

Pisan torni (ital. Torre di Pisa) tai Pisan kalteva torni on italialaisen Pisan kaupungin tuomiokirkon kuuluisa kellotorni Piazza dei Miracolin alueella. Kaikkialla oli paljon ihmisiä ja meidänkin piti jättää auto kahden kilometrin päähän, sillä parkkeeraaminen lähelle Pisan tornia oli mahdotonta. Torni on itse asiassa kaareva, sillä yläosaan tehtiin mutka, ja kellot sijoitettiin kallistuman vastakkaiselle puolelle huipun suoristamiseksi.

Mika / 007 Travelers

14 453 tonnia painava torni on kallellaan 3,97 astetta. Tornin korkeus matalammalta puolelta on 55,86 m ja 56,70 m korkeammalta puolelta. Kahdeksankerroksisen tornin huipulle johtaa 294 askelmaa. Tornin rakennusmateriaalina on käytetty marmoria.

"Can you fly into Pisa? Only if tower´s still leaning".
John Gardner: "COLD" (1996)

Tunnetun, mutta luultavasti kuvitteellisen tarinan mukaan 1500-luvulla tiedemies Galileo Galilei käytti Pisan tornia koealustanaan. Galilein kerrotaan pudottaneen tornin huipulta eripainoisia, -tiheyksisiä ja -muotoisia esineitä ja tarkastelleen niiden kiihtyvyyttä putoamisen aikana.

Lämpötila oli 35 astetta plussalla, joten päivä oli kuuma! Tietullimaksu Pisa Centroon 6,80 Euroa, ja matka jatkui kohti Talamonea, joka on kaupunki Toscanassa, Keski-Italian länsirannikolla. Talamonessa tapasimme hyvän ystävämme Stefanon Roomasta. Kaikkihan tiedämme, että Rooma on yksi "SPECTRE" (2015) - elokuvan kuvauspaikoista. Söimme jäätelöt Pedaccini Cafféssa Talamonessa.

Stefano (vasemmalla) seuranaan Mika ja Pirita / 007 Travelers
Pedaccini Caffe on kahvila ja jäätelömyymälä Talamonen satamassa

Yhdessä Stefanon kanssa ajoimme osoitteeseen Via Tito Paffetti, ja löysimme Torre Di Talamonaccion, joka on Bondin apurin Rene Mathisin huvila, joka oli Bond-elokuvassa " 007 Quantum of Solace" (2008).

James Bond (Daniel Craig
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Torre di Talamonaccio
Photo: Torre di Talamonaccio

James Bond (Daniel Craig) ja Rene Mathis (Giancarlo Giannini)
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

007 Travelers -perhe

Alkoi tulla myöhä ja meidän täytyi kiirehtiä ehtiäksemme Sienaan ajoissa, koska meillä oli tapaaminen B&B:n vuokraemäntämme kanssa.

Seuraavana päivänä tutkimme hieman lisää Bond-kohteita. 007-matkakertomuksemme jatkuu päivästä Sienassa!