Monday 11 April 2016

007-matkakertomus: Verona & Gardaland (ITALIA) 2015

Lukeaksesi Italian 007-matkakertomuksemme päivästä yksi, klikkaa tästä.

Tiistai 28.7.2015

Heräsimme aikaisin kuten tavallista, söimme aamiaista ja kirjauduimme ulos ennen 9.00.
007 Travelers (PiritaMika ja Pikku Agentti Matkaaja) tien päällä taas ja kohti Veronaa.

Matkustimme autolla

Mistä: Maranello, Italia
Mihin: Verona ja Castelnuovo del Garda, Italia
Tietullit7,70 EUR

Verona on samannimisen maakunnan pääkaupunki Adigejoen varrella Pohjois-Italiassa Veneton hallintoalueella. Se on Italian huomattavimpia ja parhaiten säilyneitä historiallisia kaupunkeja. Sen kaupunkirakenteessa on säilynyt kerrostumia historian eri kausilta roomalaisajasta lähtien. Lähes 10 kilometrin pituisen muurikehän ympäröimä historiallinen keskusta on kuulunut vuodesta 2000 UNESCOn maailmanperintöluetteloon.

Kesäiset oopperajuhlat ja Romeon ja Julian traagisen rakkaustarinan kuvitellut tapahtumapaikat ovat kaupungin matkailuvaltteja historiallisen kaupunkikuvan ohella.

Verona valmistautuu oopperajuhliin, jotka pidetään vuosittain kesällä.

Oopperajuhlat pidetään paikassa Arena (Verona), joka on Italian kolmanneksi suurin amfiteatteri, sinne mahtuu 30 000 ihmistä. Vain Rooman Colosseum ja Capuan amfiteatteri ovat suurempia.

Mika / 007 Travelers
@ Arena (Verona)

Tiesimme, että kreikkalainen stuntmies Aris Comninos joutui auto-onnettomuuteen ja vajosi koomaan auton törmätessä rekkaan ja murskautuessa seinään. Comninos näytteli roistoa, joka ajaa takaa James Bondin Aston Martin DBS:ää Alfa Romeo 159:llä Gardajärven mutkikkailla rantateillä. Hän sai kallonmurtuman filmatessaan dramaattista 15 minuutin mittaista takaa-ajoa "007 Quantum of Solace" -elokuvan (2008) alkujaksossa. Törmäyksen jälkeen hänet lennätettiin läheiseen Borgo Trenton sairaalaan Veronaan, mekin löysimme kyseisen sairaalan.

Photo: Splash

Borgo Trenton sairaala, Verona
Photo: Bonatti.it

Sairaala-aluetta Veronassa

Saavuimme Piazza Brà -aukiolle Veronassa.  Brà tarkoittaa niittyä Veronan murteella. Piazza Bràn kautta linja-autot kulkevat rautatieasemalle ja muihin keskustan osiin. Lounastimme ravintolassa Bistrot Mamma Mia, osoitteessa Piazza Brà, 20.

Nimellä Mamma Mia on Bondiin liittyvä yhteys:

"
Mamma Mia" (2008) oli tietysti musiikkielokuva, jonka pääosissa oli mm. Pierce Brosnan.

Bistrot Mamma Mia

Alps Fountain keskellä puutarhaa oli lahja Veronan sisarkaupunki Münchenilta ja se kuvastaa kahta kaupunkia, jotka on erotettu toisistaan jylhällä vuorijonolla.

The Alps Fountain

Kun kerran olimme Veronassa, vierailimme Julian kuuluisan parvekkeen alla. (Romeo & Julia) Se oli aluksi vaikea löytää, mutta lopulta onnistuimme. Se on Via Cappellon varrella, ydinkeskustassa lähellä Piazza delle Erbeä

Romeo ja Julia (englanninkielinen alkuteos Romeo and Juliet) on William Shakespearen kirjoittama tragedia, jonka uskotaan syntyneen vuosien 1591 ja 1595 aikoihin. Näytelmä sijoittuu Veronaan ja kertoo kahdesta rakastavaisesta, Romeo Montaguesta ja Julia Capuletista, joiden suvut ovat olleet riidoissa ylimuistoisista ajoista lähtien. Lue lisää Romeosta ja Juliasta täältä.

Julian talo (Casa di Giulietta) maailman kuuluisimman parvekkeensa kanssa
on yksi Veronan päänähtävyyksistä

Suositun uskomuksen mukaan Julian pronssisen patsaan oikeanpuoleisen rinnan koskettaminen tuo onnea kaikille niille jotka yrittävät löytää tosirakkautensa

Muutaman korttelin päässä Julian talosta on myös hänen hautansa (Tomba di Giulietta)

Romeolla ja Julialla on myös eräänlainen Bond-yhteys, kirjoittaa Bond Lifestyle -sivusto.

"Kun maailma ei riitä" (1999) -elokuvan alkujaksossa Bond saa mahdollisuuden nauttia sikarista, mutta lopulta kun sveitsiläinen pankkiiri tarjoaa Bondille Romeo Y Julieta Churchill -sikarin, 007:llä ei ole aikaa edes sytyttää sitä. Sveitsiläinen pankkiiri, joka polttaa Churchilliä myös, pitää siitä kiinni senkin jälkeen kun häntä ammutaan ja hän kaatuu lattialle. Yksi merkki siitä kuinka hyviä nämä sikarit todella ovat...? Bond antaa lopulta sikarin Moneypennylle (yhä alumiiniputkessaan). Bond: "Ajattelin, että tykkäisit tällaisesta". Moneypenny vastaa: "Kuinka romanttista. Tiedän juuri oikean paikan mihin laittaa tällaisen.", viitaten Monica Lewinsky-skandaaliin, ja heittää sikarin roskakoriin, joka näyttää mitä naiset todella ajattelevat näistä sikareista..."

Photo: Wikipedia

Iltapäivällä saavuimme tämän päivän kohteeseen: Gardaland Hotel!

Päärakennus

Pikku Agentti Matkaaja

HotelliGardaland Hotel ****
Osoite: Via Palù 11, 37014 Castelnuovo del Garda (VR), Italia

Varattuwww.gardaland.it sivujen kautta
Hinta:  270,00 EUR / 1 yön paketti "Gardaland, great value fun for all" parhaalla mahdollisella etukäteen maksetulla hinnalla  (159,00 EUR ilman pakettia)
Paketti sisältää: Yhden yön sisältäen buffet-aamiaisen, Happy Hour - juoman Relaxing kahviossa, Buffet-illallisen italialaiseen tyyliin sisältäen juoman: talon viini, mineraalivesi tai limonadi lapsille.
Gardalandpuistoliput: 29,50 EUR / hlö
Kaupunkivero: 1,50 EUR / henkilö / yö
Aamiainen: Sisältyy pakettiin (15.00 EUR ilman pakettia)
Wi-Fi: Ilmainen
Parkkeeraus: Ilmainen
Sisäänkirjautuminen: 15.00 - 24.00
Uloskirjautuminen:11.00
Huonetyyppi: Kolmen hengen huone, 21m2, puutarhanäkymillä

Saimme huoneen numero 1127, joka oli lisärakennuksessa.

Hotellin lisärakennus

Huone oli kaunis mutta wi-fi oli aika heikko.

Puutarhanäkymä

Hotellin aula on laaja ja kaunis. Käy hotellin 360° virtuaalikierroksella täällä.

Hotellin Prezzemolo-hahmo keskellä

Pelaa täällä!

Hotelli järjestää ilmaiset bussikyydit Gardalandiin ja takaisin, etäisyys n. 2 km. Meillä oli kallis yhden yön hotellipaketti mutta se ei sisältänyt vapaapääsyä Gardalandiin, joten meidän täytyi ostaa päiväliput, 29,50 EUR / kpl.

Gardaland on huvipuisto Koillis-Italiassa. Se on avattu 19.7.1975, ja se koostuu "Gardalandista", "Gardaland Sea-Lifesta" ja "Gardaland Hotellista". Se on lähellä Gardajärveä,vaikkakaan ei sen rannalla. Aluen on kooltaan 445,000 m2. Vuosittain kävijöitä on liki kolme miljoonaa.

Katso aukioloajat täältä

Liput:
Kolmen hengen perhe: 96,00 EUR
(2 aikusta + 1 lapsi, alle 10v tai 1 aikuinen ja 2 lasta, alle 10v)
Perhelipulla saat myös kupongin, jolla voit ostaa 6 EUR aterian
(yksi kuponki jokaiselle)

Katso lisää hintavaihtoehtoja täältä.

Pikku Agentti Matkaaja oikella

Tilasimme jäätelöä ja olutta Gardalandin Merlin-ravintolassa ja kävimme puiston muutamassa laitteessa, mutta emme enempää koska jonot olivat liian pitkät.

Merlin-ravintolassa istutaan pitkissä pöydissä vierekkäin ja peräkkäin

Päivän päätteeksi meitä odotti bussikyyti takaisin hotellille. Bussit kulkevat puolen tunnin välein. Perillä hotellilla nautimme Happy Hour -drinkkimme Relaxing Cafèssa, ja myöhemmin hotellin ravintolassa söimme italialaistyylisen buffet-illallisen, johon kuului talon viinä, mineraalivettä ja limua/mehua lapsille. Illan aikana ravintolan edustalla oli musiikkishow lapsille.

Aamulla olimme ensimmäinen perhe aamiaisella, mutta jo 5 minuutin kuluttua paikka oli aivan täynnä.

Seuraava 007-matkakertomuksemme... Garda, Salo ja paljon muita!