Thursday 18 September 2014

007-matkakertomus: Geneve (SVEITSI) 2014, päivä 1/2

Piritan, Mikan ja 7-vuotiaan tyttären omatoiminen perhematka kolmelle 13.-22.7.2014.

Lentoyhtiö: Finnair
Lennot: Helsinki-
Geneve-Helsinki
Hinta: 576,00 € / 3 henkilöä (kaksi aikuista, yksi lapsi)
Lentoaika: 3h 5min

Koska lähdimme jälleen 007-matkalle, Pirita laitatti varpaankynnet 007-tyyliin:

Piritan kynnet: Sara Pylkkänen @ Susanna´s Nail Salon, Järvenpää

Laskeuduttuamme Geneven lentokentälle, saimme nopeasti matkatavaramme ja löysimme lippuautomaatin, josta saa Unireso-liput, joilla saa matkustaa ilmaiseksi 80 minuutin ajan leimaamisesta.

Mika ja Unireso-lippuautomaatti

Junailimme itsemme Geneven päärautatieasemalle (Genève-Cornavin). Matkan kesto on vain 6-8 minuuttia. Junia menee 12 minuutin välein. Hotellimme sijaitsi vain kolmen minuutin kävelymatkan päästä rautatieasemalta.

Hotelli: Hotel International & Terminus (varattu booking.com:ista)
Tähdet: 3 ***
Osoite: Rue des Alpes, 20
Hinta: 152,00 € / yksi yö + kaupunkivero noin 10 EUR / 3 henkilöä, aamiainen kuului hintaan

Wi-Fi: Ilmainen
Huom: Maksu veloitetaan luottokortilta 30 päivän jälkeen varauksesta
Sisäänkirjautuminen: 15.00 - 00.00
Uloskirjautuminen: 07.00 - 12.00
Huonetyyppi: Kolmen hengen huone

Meidän huoneemme

Hotelli sijaitsee noin 80 metriä Geneven päärautatieasemasta

• Hotelli on viiden minuutin junamatkan päässä lentoasemasta (suora yhteys)
  • Messut ja muut kaupungin tärkeät kohteet ovat helposti saavutettavissa hotellilta suorien bussiyhteyksien päässä
  • Genevenjärvi on vain viiden minuutin kävelymatkan päässä
  • Geneven keskusta ja vanha kaupunki ovat 15 minuutin kävelymatkan päässä ja kansainväliset organisaatiot mukaanlukien YK, 10-12 minuutin bussimatkan päässä.
Hotellille saavuttuamme saimme sieltä ilmaiset matkaliput, joilla pystyi käyttämään julkisia kulkuvälineitä Genevessä. Liput ovat voimassa sen ajan kun on hotellin asiakkaana. (Todella kätevä tapa ja kannustaa käyttämään joukkoliikennettä).

Hotelliin kirjautumisen jälkeen lähdimme lounastamaan ja löysimme kivan ravintolan lähistöltä:
Au Petit Chalet (Osoite: Rue de Berne, 17)

Karkoitimme nälän Pasta Carbonaralla ja pizzalla ja huuhtelimme ne alas Orangina-limulla ja Henniez-lähdevedellä.

Lounaan jälkeen oli aika lähteä katsastamaan Geneven 007-kirjojen tapahtumapaikkoja.

Löysimme Richemond hotellin osoitteesta Rue Adhemar-Fabri, 8. Hotelli on mainittu John Gardnerin 007-kirjassa "James Bond ja salainen koodi" (1984).

”Heidän alapuolellaan liukuivat Geneven rantamaisemat esiin. Ilmalaivan vauhti hidastui, sen nokka painui ja se alkoi hitaasti kääntyä.
- Älä tee turhia liikkeitä, Nick, huusi Rahani varoittaen. – Teet vain sen mitä tavallisesti tekisit. Sitten suoraan Le Richemondin päälle.
- Minä toimin juuri niin kuin tavallisesti. Menee ihan kirjan mukaan, kuului lentäjän lakoninen vastaus. – Sitähän te halusitte ja se kyllä käy.
- Entä mitä me oikein täällä teemme? huusi Bond takaosaan. – Millä tavalla täällä nyt muutetaan historiaa?...”

John Gardner: "James Bond ja salainen koodi"

Löysimme myös
Hotel de la Paix- hotellin, joka on osoitteessa 11 Quai Mont Blanc. Tällä hotellilla ei ole Bond-yhteyttä, mutta se voidaan nähdä Roger Mooren tähdittämässä TV-sarjan "Veijareita ja pyhimyksiä" jaksossa "The Ozerov Inheritance".

Myöhemmin kävelimme Pont du Mont Blancin (Mont Blanc-sillan) yli, jota pitkin Bond ajelee Ian Flemingin kirjassa "007 ja kultasormi" (1959)

Mont Blanc-silta

Tiesimme, että "007 ja kultasormi"-kirjassa mainittu Bavaria-ravintola oli vaihtanut nimensä ja tunnettiin nykyään nimellä Le Relais de I´Entrecote. Huomasimme, ettei ainoastaan nimi ollut vaihtunut vaan ymmärsimme osoitteessa 49, Rue de Rhone, että koko ravintola oli muuttanut osoitteeseen 6, Rue Pierre Fatio. Tämä osoite 49, Rue de Rhone, oli joka tapauksessa ravintolan alkuperäinen sijainti.

Bavaria / Le Relais de I´Entrecote @ 49, Rue de Rhone

"Bond ajeli kauniin Pont du Mont Blancin yli ja poikkesi kirkkaasti valaistulle rantatielle, joka johti Bavariaan, vaatimattomaan elsassilaiseen oluttupaan, joka Kansainliiton aikoina oli ollut maailman mahtajien kohtauspaikka. Hän istuutui ikkunan ääreen ja joi Enziania, jonka sitten huuhtoi alas vaalealla LöwenbraullaEnsiksi hänen mieleensä tuli Goldfinger. Enää ei ollut epäilystäkään mitä tällä oli tekeillä…”
Ian Fleming: "007 ja kultasormi"

Pian tulimme Quai Wilsonille, jossa on toimistotalo, joka on mainittu samassa 007-kirjassa.

"Kirjoituspöydän takana oli jäljennös Annigonin maalaamasta kuningatar Elisabetin muotokuvasta. Muilla seinillä oli Ferguson-traktoreita ja muita maatalouskoneita esitteleviä mainoslehtisiä. Suuren ikkunan takaa kuului Quai Wilsonin liikenteen kumu. Höyrylaivan sireeni ulvahti. Bond vilkaisi ulos ikkunasta ja näki laivan lipuvan eteenpäin näköpiirin keskivaiheilla."

Lämpötila ulkona alkoi muuttua todella kuumaksi, joten päätimme viilentää hieman itseämme jäätelöiden ääressä. Le Molino Lacustre - nimisestä paikasta löysimme oikein maukkaita jäätelöitä (á 15 CHF).

Pikkustopin jälkeen matkasimme pikkuisella paatilla Genevenjärven toiselle puolelle ja takaisin. Tämä oli ilmaista huvia hotellista saaduilla lipuillamme.

Seuraava pysäkkimme oli Quai Gustave Ador-katu, jossa Bondilla oli kaksi huonetta vanhan karkkikaupan yläpuolella hänen asustaessaan Genevessä. Tämä käy ilmi John Pearsonin kirjasta "James Bond, superagentin hurja elämä" (1973)

Asuikohan Bond täällä?

"Mutta Genevessä oli muutakin, mikä vetosi häneen, ja tässä asiassa hän oli Ian Flemingin kanssa samaa mieltä. Heille molemmille siinä oli, kuten Fleming sanoi, ”jotakin Simenonmaista – jotakin mikä saa jännityskirjailijan kaipaamaan tölkinavaajaa saadakseen tietää, mitä tapahtuu julkisivun tuolla puolen, niiden hienojen perheiden taustalla, jotka liehuttavat Calvinin viiriä pitsiverhojensa takana linnoituksissaan Rue de Grangesin varrella, salaisuudet suurten sveitsiläisten pankkiyhtymien pronssiristikoiden suojassa, kätketty kuohunta maan kauniiden rauhallisten kasvojen takana.”
Tätä Sveitsi oli Bondille silloin, ja se kiehtoi häntä. Hänellä oli kaksi huonetta kunnianarvoisan sveitsiläisrouvan luona makeiskaupan yläpuolella Quai Gustave Adolfin tuntumassa."
"Hän nautti humuisesta elämäntyylistään vanhan Frau Nisbergin luona, huoneensa hiljaisuudesta, järvelle avautuvasta näköalasta ja Frau Nisbergin ruuasta."

John Pearson: "James Bond, superagentin hurja elämä"

Hieman myöhemmin kävelimme Rue des Vollandes-kadulle. Olisiko mahdollisesti tällä kadulla ollut joskus yksi osa Geneven yliopistoa, jossa Bond oli opiskellut?

Oikeassa elämässä Ian Fleming opiskeli jonkun aikaa Genevessä ja koki romanssin Monique Panchaud de Bottomesin kanssa ja pari oli lyhyen aikaa kihloissa vuonna 1931. James Bondin äitihän oli sveitsiläinen Monique Delacroix, joten on helppo arvata mistä Fleming sai inspiraation nimeen...

Olisiko mahdollisesti täällä ollut joskus yksi osa Geneven yliopistoa, jossa Bond oli opiskellut?
"Lopulta päästiin kompromissiin ja minut lähetettiin isäni entiseen kouluun, Fettesiin. Etonin jälkeen mina viihdyinkin siellä, pysyin siellä kuudentoista ikäiseksi asti ja sain sitten siitä tarpeekseni. Päätin, että oli aika siirtyä muualle. Menin Geneven yliopistoon. Ja siellä harmit todella alkoivat.”
John Pearson: "James Bond, superagentin hurja elämä"

Sitten siirryimme kauniiseen Parc La Grange-puistoon, jossa on Geneven suurin ruusutarha. Tämän jälkeen vierailimme lähistöllä olleessa lasten leikkipuistossa.

Parc La Grange
Illan päätteeksi illallistimme Pasta Prima-ravintolassa.

Pasta Prima-ravintola @ Rue du Mont-Blanc, 24

Illallisen jälkeen oli ensimmäinen Sveitsin päivämme pulkassa ja oli aika siirtyä hotellille lepäämään ja keräämään voimia toisen päivän seikkailuita varten.

Palaamme vielä Geneveen tarinamme osassa 2/2, kunhan olemme ensin kiertäneet hieman enemmän Sveitsiä. Seuraavana kohteenamme on pääkaupunki Bern.