Monday 5 May 2014

007-Matkakertomus: Pariisi (RANSKA) 2013, päivä 1/7: Eurostar-junalla Lontoosta Pariisiin

Piritan, Mikan ja 7-vuotiaan tyttären omatoiminen perhematka 12.-18.10.2013

Matka-aika: 2 h 22 min

Hotellit:
Grand Hôtel Magenta129 Boulevard de Magenta
90,00 euroa / 1 yö, ei sisältänyt aamupaloja, varattu booking.comin kautta.

Mercure Paris Terminus Nord12 Boulevard de Denain
129,00 euroa / 1 yö, ei sisältänyt aamupaloja, varattu booking.comin kautta

EST Hotel Paris49 Boulevard Magenta
400,00 euroa / 4 yötä, ei sisältänyt aamupaloja, varattu booking.comin kautta.
Tämä hotelli veloitti kaupunkiveron 1 euroa/hlö/yö.

Lauantai 12.10.2013

Lomalla on erityisen mukavaa herätä aikaisin….not! Kello pärähti 3.20, ja aloimme valmistautua yhdistettyyn Lontoon –ja Pariisinmatkaamme. Lento lähti Helsingistä klo 7.05. SAS ei tarjonnut mitään ilmaiseksi, edes mehumukillista, josta sai maksaa 1 euron. Lento oli etuajassa onneksi, ja meillä oli hyvin aikaa siirtyä jatkolennolle Tukholmasta Lontooseen. Lontooseen kone lähti klo. 7.55 paikallista aikaa. Meille ilmoitettiin, että saavumme myös Lontooseen etuajassa, se ei tosin auttanut, koska oli ruuhkaa. Sen takia jouduimme kaartelemaan Heathrown kentän yllä jonkun aikaa. Perillä Lontoossa olimme n. 9.30 paikallista aikaa.

Meillä oli tarkoitus siirtyä reippaasti Heathrown kentältä Lontoon ytimeen, mutta suunnitelmat ottivat takapakkia, kun Mikan matkalaukku oli kadonnut. Selvittelyihin meni aikaa aivan riittävästi. Mikalle luvattiin 100 punnan hyvitys kuitteja vastaan, jos hankkii vaatteita ja muuta tarpeellista ennen laukun löytymistä.

Matkustimme metrolla St Pancrasin asemalle. Matka maksoi 5,50 puntaa/hlö, matkan kesto n. 50 min. Tytär nukkui koko matkan melkein. Perillä St Pancrasin asemalla jätimme Piritan ja tyttären laukut säilytykseen. Kustannukset siitä 9 puntaa / laukku. Meiltä tiedusteltiin, onko laukuissa aseita tai räjähteitä. No ei ollut! Laukut läpivalaistiin kuitenkin.

Tämä kuva: 7-vuotiaan tyttären ottama

Alun perin meidän piti kulkea metrolla tästä eteenpäinkin, mutta tiukan ja viivästyneen aikataulun takia otimme taksin London Zoon:n edustalle. Matka maksoi 12 puntaa. London Zoo aukeaa 10.00. ja me olimme paikalla puolen päivän aikaan. Sisäänpääsymaksu aikuisilta oli a´23,50 puntaa, ja lapselta 17 puntaa.

Jonoja ei juurikaan ollut 12 aikaan, koska ihmisiä ohjattiin eri lipunoston jälkeen eri sisäänkäynneistä alueella. Eläintarhan valokuvaaja oli paikalla, otti turistikuvat kaikista halukkaista, ja 20 punnan hinnalla sai omalla kuvalla varustetun Zoo-tietokirjasen ja avaimenperän, me tyydyimme 15 punnan hintaan pelkkään kirjaseen.

Onneksi löysimme matelijatalon (Reptile House), koska sitä ei ollut New Yorkin Central Park Zoossa, josta James Bond etsi sitä myös tapaamistaan varten.

(Tiesitkö: James Bond putoaa Komodonvaraanien eteen elokuvassa "Skyfall")

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Näimme myös akvaariotalon, gorillat, lintupolun, lasten suunnittelema puiston lapsille, ötökkätalon sekä pingviinit.

GoldenEye -agentti?

Eläintarha sijaitsee Regent´s Parkin tuntumassa, joten siirryimme tutustumaan puistoon.

Puistossa oli lenkkeilijöitä, jalkapallon pelaajia, picknikillä kävijöitä ja muita kulkijoita. Me etsimme Inner Circlen, jossa on Queen Mary´s Gardens.

Menimme ruusupuutarhaan (Queen Mary´s Rose Garden) jossa 007 istui puiston penkillä Ian Flemingin kirjassa "Elät vain kahdesti". Mekin istuimme puiston penkillä ja ihailimme ruusuja. Kirjassa on mainittu ruusuistutukset "Super Star" ja "Jäävuori", mutta me emme löytäneet niitä.

Mika

Hauska sattuma on myös, että löysimme "Remember Me" –nimisen ruusurykelmän. (Pierce Brosnanilla on samanniminen elokuva)

"Mutta tänään, elokuun viimeisenä päivänä, täsmälleen kahdeksan kuukautta – kuten hän oli itselleen samana aamuna muistuttanut – Tracyn kuoleman jälkeen, James Bond istui Kuningtar Maryn Ruusutarhassa Regent’s Parkissa ja hänen mielensä oli tulvillaan vain näitä asioita."
"James Bond nousi kävelemään ja meni katsomaan niiden ruusujen metallisia nimilevyjä, joita oli ihaillut. Niistä hän luki, että loistavat, helakanpunaiset ruusut olivat ’Super Stareja’ ja valkoiset ’Jäävuoria’."

Ian Fleming: "Elät vain kahdesti"

Meillä alkoi olla jo kiire takaisin St Pancrasin asemalle, joten Mika pysäytti lennosta taksin. Kyydistä maksoimme 10 puntaa. Lunastimme laukut säilytyksestä, jonka jälkeen siirryimme Eurostar-junalle. Sitä ennen piti kuitenkin näyttää passit, ja läpäistä turvatarkastus, joka oli vähintäänkin lentokentän luokkaa.

Ostimme Caffé Nerosta täytetyt italialaiset lämpimät leivät, jotta meidän ei tarvinnut etsiä ravintolavaunua junasta, varsinkaan kun ei ollut varmuutta onko sitä. Vauhtia oli 280km/h, mutta sitä ei ollenkaan huomannut. Englannin kanaali-osio meni nopeasti, ja muu maisema oli kuin Pohjanmaalta peltoineen.

Tiesitkö: John Gardnerin Bond-kirjassa "Kuolema on ikuinen, James Bond", 007 varoittaa Euroopan johtajia ja hallituksen jäseniä matkustamasta Eurostar-junalla siihen kohdistuvan räjähdysuhkan takia.

Saavuimme Pariisissa Gare du Nordille, hotellille oli vain 300 metrin matka. Kirjauduimme sisään Grand Hôtel Magentaan, saimme huoneen nro 5 ensimmäisestä kerroksesta. Huoneessa oli yksi parivuode sekä lisävuode. Hotellilla oli ystävällinen palvelu.

Kun oltiin saatu matkatavarat huoneeseen, lähdimme kävellen lähistöllä olevaan Carrefour Market Paris Turgotista lunastamaan ennakkoon tilaamamme Louvre-liput. Lapset pääsevät Louvreen ilmaiseksi, aikuisten liput maksavat á 13,60 euroa. Hankittiin samalla Mikalle vaatteita ja peseytymisvälineitä. Tytär sai myyjältä ilmapalloja, kun on viljellyt "Bonjouria" kaikille.

Mentiin illalliselle Villa del Padreen. Ruoka oli hyvää mutta palvelu oli hidasta. Henkilökunta juoksi koko ajan edestakaisin, yritystä kyllä oli tuolla palkitulla ravintolalla. Ruuan jälkeen olimme valmiita nukkumaan.

Tämä 007 -matkakertomus jatkuu täällä

Katso englanninkielinen lista 007 LOCATIONS (visited), poislukien 007 HOTELS (visited) ja 007 RESTAURANTS (visited), joilla on omat osiot. Klikkaa linkkejä.