Saturday 28 December 2013

007-Matkakertomus: Berliini (SAKSA) 2012

SAKSA: Berliini, 16. - 19.11.2012

Piritan ja Mikan kahden hengen omatoimimatka

Lentoyhtiö: Scandinavian Airlines (SAS)
Lennot: Helsinki - Kööpenhamina - Berliini - Tukholma - Helsinki

Hotel Sylter Hof Berlin, Kurfürstenstraße 114-116, Berliini
115,00€ / 2 yötä, aamupala 10€/hlö, hotelli varattu booking.com:n kautta

Kempinski Hotel Bristol Berlin, Kurfürstendamm 27, Berliini
189,00€ / 1 yö, ei sisältänyt aamupaloja, hotelli varattu hotellin omien sivujen kautta

James Bond (Roger Moore) ja Q (Desmond Llewelyn) elokuvassa "Octopussy - mustekala"

"Next stop Berlin"

Perjantai 16.11.2012

Lähdettiin taksilla lentokentälle, ruokailtiin Seasons-ravintolassa, jossa lihapullat ovat hyviä, mutta pizza kehnoa. Lennettiin SAS:n koneella Kööpenhaminaan, jossa välilasku. Kapteenina Markus Humala! Myöhemmin matkan aikana saimme kuulla, että SAS:lla oli tilanne päällä, koko lentoyhtiö oli vaarassa ajautua konkurssiin, eikä meillä ollut varmuutta, miten pääsemme takaisin Suomeen. Lyhyen odottelun jälkeen vaihdettiin konetta, joka lensi aikataulussaan Saksaan, Berlin-Tegel –kentälle. Matkatavarat saatiin nopeasti, ja otettiin taksi Sylter Hof Berliniin, joka on kolmen tähden hotelli, meillä oli keittiöllinen sviitti.

Mika @ Hotel Sylter Hof

Sisäänkirjautumisen jälkeen lähdettiin tutustumaan ympäristöön ja iloksemme huomasimme mainoskuvan, jossa oli Formula 1:n kaksinkertainen maailmanmestari, Suomen oma poika Mika Häkkinen.

Pirita & Mika Häkkinen

Sitten menimme Madame Tussaud´sin vahakabinettiin, joka löytyi helposti. Niissä käymme kaupunkilomilla, jos sellainen vaan löytyy. Tämä oli nyt kolmas, jossa vierailtu. Aiemmin Lontoossa ja New Yorkissa, ja kaikki ne ovat omalla tavallaan kivoja.

Mika ja Bono, joka on yhdessä The Edgen kanssa kirjoittanut "GoldenEye"- kappaleen
Pierce Brosnanin elokuvaan "007 ja kultainen silmä"

Mika ja Beatlesit. Paul McCartney & Wings - yhtye esittää tunnuskappaleen "Live and Let Die
Roger Mooren elokuvassa "Elä ja anna toisten kuolla

Blondi ja älykkö. Mutta kumpi on kumpi?

Kabinettivierailun jälkeen lähdimme Brandenburgin Gatelle, kun se oli siinä vieressä. Ilma oli todella kylmä, varmasti pakkasen puolella. Illan muita kohteita oli mm. Potsdamer Platz, jossa uudehko kauppakeskus Arkaden. Siellä söimme Play Off –ravintolassa. Potsdamerilla katsottiin joulumarkkinoita sekä sitä kun ihmiset laskivat renkailla alas mäkeä. Tutustuttiin myös Berliinin metroon, joka S- ja U-linjoineen oli kokemus sekin.

Brandenburg Gate

James Bond taustallaan Brandenburg Gate

Potsdamer Platz

Kävimme myös hotelli Adlonin edustalla. Hotelli mainitaan John Pearsonin kirjassa "James Bond, superagentin hurja elämä".

Hotelli Adlonin edustalla

"Hänellä oli tapana matkustaa Berliiniin ja majailla aina hotelli Adlonissa."
John Pearson: "James Bond, superagentin hurja elämä"

Lauantai 17.11.2012

Hotelliaamiaiselle, joka maksoi 10 euroa / hlö. Oli oikein kattava. Tämän jälkeen lähdimme Zoo Berliniin, jossa oltiin heti avaamisajankohtana, saatiin liikkua suht rauhassa. Tämä oli kiva kokemus, koska näimme mm. kirahveja, elefantteja, sarvikuonoja ja virtahepoja.

Nälkähän kierrellessä tuli, joten suuntasimme Hard Rock Cafe:seen lounaalle, hyvät salaatit oli!

HRC Berlin
"Hän käveli Kurfüstendammille, istui Café Marquardtissa, joi espressoa ja katseli pahantuulisena kuuliaisia jonoja, joita jalankulkijat muodostivat odottaessaan liikennevalojen ”Mene” –signaalia kiiltävän autovirran suorittaessa vaarallista katrilliajoaan vilkkaassa risteyskohdassa."
Ian Fleming: "Hetken huumaus"

Tämän jälkeen käytiin kuuluisassa Kaiser - Wilhelm – Gedächtniskirche Berlin (Kaiser Wilhelm Memorial Church) kirkossa, jossa oli julkisivuremontti menossa. Kirkosta suoraan helvettiin, eli KaDeWe-tavarataloon (vrt. Lontoon Harrods), jossa oli joulumyynti alkanut. Huh, mikä tungos!!

Kaiser Wilhelm Memorial Church

James Bond taustallaan Kaiser Wilhelm Memorial Church
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Sitten oli aika sivistää itseään, ja mentiin Salvador Dalin näyttelyyn. Käytiin tutustumassa myös Sony Centeriin, ja toki myös Guggenheimiin. Olemme käyneet Bilbaon (Espanja) Guggenheimissa, joka oli valtava ja hieno rakennus sisältä ja ulkoa. Samoin New Yorkin Guggenheim nähtiin, tosin vain ulkoa, se oli hieno. Joten aika lässähdys oli tämä Berliinin Guggenheim, mutta pitihän siellä käydä, kun sen toiminta loppuu tämän vuoden lopussa. Paikka sijaitsi vaatimattomasti kerrostalon kulmassa, vain yksinäinen maalaus talon seinässä kertoi sen olemassaolosta. Eipä siellä ollut kuin yksi sali, yhdessä kerroksessa. Mutta käyty on!

Sony Center

Deutsche Guggenheim

Hengailtiin Alexanderplatzilla, tarkoituksenamme mennä Berliinin TV-torniin (Berliner Fernsehturm). Lipunmyyjä oli rehellinen, sanoi, että ylhäältä ei näe mitään, kun on niin sankka sumu, joten ei menty. Katsottiin tornin juurella ylöspäin, eikä nähty koko kapselia, joten totta se myyjä puhui.

Sumuinen TV-torni

Ratikka-ajeluakin kokeiltiin, vaikka ollaan kyllä enimmäkseen kävelty jalat p*skaksi. Löydettiin joen rannasta DDR-museo, joka olikin vallan mielenkiintoinen kohde vakoilulaitteineen. Lisäksi esillä oli valokuvia, ja autoja sekä sisustettuja berliiniläisiä huoneita.

Vakooja kuuntelemassa

Ilta oli jo pitkällä, lähdimme taksilla Bond Berlin –ravintolaan Martineille ja illalliselle. Ravintolassa soi Bond-musiikkia, ja seinillä oli 007-aiheisia kuvia, ja sisustuksessa myös Bond-matskua.

Sunnuntai 18.11.2012

Aamupala havaittiin hyväksi jo eilen, joten kävimme uudestaan hotelliaamiaisella. Sen jälkeen lähdimme taksilla "Octopussyn" kuvauspaikoille. Lähdettiin taksilla kohti Wannseetä Bundesautobahn 115:ttä pitkin. Tämän tien pohjoinen osa on tunnettu aiemmin nimellä AVUS (Automobil - Verkehrs und Übungsstrasse). Sitä käytettiin myös moottoriurheiluratana aina vuoteen 1998 asti. Bond yhteys tulee kun päästään Hüttenwegin liittymään. "Octopussy" - elokuvassa Bond poistuu moottoritieltä Hüttenwegin liittymässä paetessaan poliisiautoja. Pyysimme taksikuskia pysähtymään liittymässä (meidän täytyi selittää hänelle miksi ihmeessä haluamme pysähtyä liittymässä, jottei hän luullut meidän aikovan ryöstää häntä...). Kuski veti savut sillä aikaa kun me otimme muutaman kuvan.

Hüttenwegin liittymä

Bond Hüttenwegin liittymässä
elokuvassa "Octopussy - mustekala"
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Sitten jatkettiin Wannseelle, joka on mainittu Bond-novellin "Mustekala" tarinassa "Hetken huumaus". Historiallisesti tämä on myös tärkeä paikka: Tammikuun 20 päivä 1942, vanhemmat natsipäälliköt tapasivat Wannseen huvilassa ja järjestivät Wannseen konferenssin suunnitellakseen "lopullista ratkaisua" juutalaiskysymykseen - Euroopan juutalaisten tuhoamista.

"Bond sulki illan ajatuksistaan ja keskusteli itsensä kanssa siitä kuinka viettäisi iltapäivän. Lopputuloksena oli joko käynti siinä kunniallisen näköisessä ruskeakivisessä talossa Clausewitzstrassella, jonka kaikki portieerit ja taksinkuljettajat tunsivat, taikka käväisy Wannseellä ja reipas kävely Grunewaldiin. Hyve voitti. Bond maksoi kahvinsa, lähti ulos kylmään ja otti taksin eläintarhan asemalta."
Ian Fleming: "Hetken huumaus"

Metrolla takaisin kaupunkiin, kirjauduttiin ulos hotellista, ja vietiin matkatavarat seuraavaan hotelliin säilytykseen, koska huoneemme ei ollut vielä valmiina. Kävimme kävelyllä Kurfürstendammilla, mm. paikassa, jossa on kuvattu "Octopussy - mustekala" - leffaa.

@ Kurfürstendamm

Kurfürstendamm "Octopussy-mustekala" elokuvassa
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Myöhemmin menimme City Circle –bussitourille, joka kesti hieman yli pari tuntia. Nähtiin Berliiniä idästä ja lännestä. Vietettiin aikaa Checkpoint Charliella, joka olikin yksi mielenkiintoisimpia kohteita tällä reissulla.

007 Checkpoint Charliella

Elokuvasta "Octopussy - mustekala"
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Checkpoint Charlien lähellä on Back-Factory Cafe, joka on Octopussy-aiheinen kahvila. Kävimme siellä lounaalla ja kuvasimme siellä paljon.

(Tiesitkö: Octopussyn kuvaukset alkoivat 10 elokuuta 1982 kohtauksella jossa Bond saapuu Checkpoint Charlielle.)

Lounaan jälkeen jatkoimme kohti Kochstrassen ja Wilhelmstrassen kulmaa, jossa on eräs talo, johon liittyy Bond-novelli "Hetken huumaus".

Kochstrassen ja Wilhemstrassen kulma

"Se ruma kuusikerroksinen rakennus, joka oli Kochstrassen ja Wilhemstrassen kulmassa, oli ainoa joka oli pystyssä tyhjän pommitetun alueen autiomaassa. Bond maksoi taksinsa ja sai hetkellisen vaikutelman vyötärönmuureista, joita ulottui isolle, autiolle katujen risteykselle saakka, mitä valaisi keskellä oleva kaarilamppujen terttu, ennen kuin hän painoi neljännen kerroksen kelloa ja kuuli heti ovenavauslaitteen naksahduksen."
Ian Fleming: "Hetken huumaus"

Kun kohde oli kuvattu, lähdimme aivan vieressä sijaitsevaan Topographie des Terrors –näyttelyyn, ja vierailtiin sen edustalla olevalla Berliinin muurilla. Siinä hiljennyttiin kummasti.

Pirita Berliinin muurilla

Bond Berliinin muurilla
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

(Tiesitkö: Joku tuntematon henkilö / agentti oli kirjoittanut vihreällä värillä graffitin Berliinin muuriin kun elokuva oli valmis: "007 WAS HERE OCTOPUSSY".)

Lopulta päästiin hienoon Kempinski Bristol Berlin -hotelliimme, joka on Bond-hotelli siltä osin, että se esiintyy Bond-kirjassa "Kuolema on ikuinen, James Bond". Se sijaitsee Kurfürstendamm Boulevardilla, eli suht hienolla alueella. Siellä vietettiin iltaa, ensin Bristol-Bar:ssa, jossa juotiin parit Martinit, ja syötiin Créme bruléet.

"Kun taksi lähti viemään häntä kohti Bristol Kempinskiä, yritti Bond katsella taakse varoittamatta seuraajia istuimellaan pyörimällä."
John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

Mika, Pirita & Martinit

"Bond tilasi Martinin antaen täsmälliset ohjeet sen valmistamisesta. Tarjoilija kumarsi ja sanoi sen kuulostaneen sinfonialta, mutta 007:n kohdalla se oli turhaa kohteliaisuutta."
John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

Kävelimme hotellin käytäviä ja etsimme huoneet 207 ja 202, jotka on mainittu kirjassa "Kuolema on ikuinen, James Bond".

Bondin sviitti 207

"Ajatus välähti Bondin mielessä, kun hän astui Kempin miellyttävään ylellisyyteen, jossa oli rauhoittavia trooppisten kalojen altaita, ja kiireetön järjestys. – Hyvää päivää Herr Boldman. Hauska nähdä teidät taas, Herr Boldman. Sviitti 207, Herr Boldman, ja jos vain on jotain..."
John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

"Hänen äänensä kuulosti tasaiselta eikä Bond erottanut siinä pelkoa. Hän poistui sviitistä koskettaen ASP:tä kuin onnenkalua ja meni käytävää pitkin huoneen 202 ovelle koputtaen sille."

John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

Vierailimme myös hotellin mediakeskuksessa. Illan aikana vahvistui, että SAS:n konkurssin uhka oli väistynyt, joten lentomme oli yhä voimassa.

Yleisöpuhelin aulassa

"Bond etsi alhaalla pääaulassa nahan ja trooppisten kalojen keskeltä yleisöpuhelimen ja valitsi suoran kansainvälisen turvalinjan joka soisi hänelle yhteyden joko Bill Tanneriin tai M:ään henkilökohtaisesti."
John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

Myöhemmin tilattiin illallinen huoneeseen, sinne hovimestari toi koko pöydän katettuna ja koristeltuna. Hotelli on mukava 5 tähden hotelli, jossa meistä huolehdittiin koko ajan, henkilökuntaa ramppasi juniorsviitissämme illan mittaan kysymässä jos tarvitaan jotain, avasivat meille sängyn, asettelivat tohvelit ja muuta. Olisivat varmaan pesseet hampaammekin, ellemme olisi tajunneet laittaa "Bitte nicht stören" –kylttiä oveen.

Illallisemme huoneessamme

"Hiljainen koputus ovelle ilmoitti solakan, huolitellun nuoren tarjoilijan tulosta. Hän työnsi tarjoiluvaunua, jolla oli suuri soikionmuotoinen vati. Sen sisältöä peitti tavanmukainen hopeinen kupukansi."

Maanantai 19.11.2012

Tämän hotellimme aamupala olisi maksanut 25 euroa, joten menimme suosiolla tien toisella puolella olevaan Starbucksiin. Pian tämän jälkeen lähdettiin taksilla kentälle.

Sumua Tegelin yllä

"Siitä hetkestä alkaen kun James Bond kulki Berliinin Tegelin lentoaseman passintarkastuksen ja tullin lävitse, hän tiesi, että häntä seurattiin."

John Gardner: "Kuolema on ikuinen, James Bond"

Koneemme oli myöhässä sumun takia, mutta hyvissä ajoin pääsimme kuitenkin Tukholmaan, jossa välilasku. Siellä ei juuri aikaa ollut kentällä, piti kiirehtiä Helsingin koneeseen, ja olimmekin n. 15 minuuttia etuajassa Helsingissä.
Taas yksi unohtumaton kaupunkiloma takana. :)

VIDEO:

Katso englanninkielinen lista 007 LOCATIONS (visited), poislukien 007 HOTELS (visited) ja 007 RESTAURANTS (visited), joilla on omat osiot. Klikkaa linkkejä.