Saturday 11 July 2015

007-matkakertomus: Lontoo (ENGLANTI) 2014, päivä 1/3

Royal Garden Hotel
Tiistai 14.10.2014

Lontoossa Englannissa jälleen. Tällä kertaa lentoyhtiönämme oli Norwegian ja meidän piti vaihtaa konetta Norjan pääkaupungissa Oslossa.

Lentoyhtiö: Norwegian
Lentoreitit: Helsinki-Oslo (1h 30 min), Oslo -Lontoo (2h 20 min), Lontoo-Helsinki (2h 45 min)
Hinta: 850,08 EUR / 3 hlöä (2 aikuista, 1 lapsi)

Englantiin päästyämme Norwegianin kone laskeutui Gatwickin lentokentälle, josta matkasimme bussilla kohti Lontoon keskustaa. Viimeiset kilometrit menimme taksilla ja saavutimme päämäärämme eli viiden tähden luksushotelli Royal Garden hotellin Kensingtonissa.

Hotelli: Royal Garden Hotel London
Osoite: 2-24 Kensington High Street, London, W8 4PT
Wi-Fi: Ilmainen
Huonetyyppi: King room kahdelle aikuiselle ja yhdelle lapselle (lisävuoteella)
Sisäänkirjautuminen: 14.00
Uloskirjautuminen: 12.00

Royal Garden -hotellilla on Bond-yhteys koska Roger Mooren hääseremonia pidettiin täällä vuonna 1969. Hotellin henkilökunta toivotti meidät tervetulleiksi ja näytti meille huoneemme, jonka numero oli 1015.

Katso hotelliesittelymme englanniksi täältä ja lue lisää Roger Mooren häistä!

Meillä ei ollut aikaa hukattavana, joten aloimme kävellä kohti ensimmäistä kuvauspaikkaa. Matkan varrella olikin ensin Bombay Brasserie, jossa Sir Sean Connery on usein syönyt ja tilannut chicken masalaa.

"31 vuotta nuori Bombay Brasserie näyttää löytäneen ikuisen nuoruuden salaisuuden (onko syynä kurkuma curryssä?). Ja viimevuotisten syntymäpäiväjuhlallisuuksiensa jälkeen kokonaan uusi sukupolvi on löytänyt BB:n, jossa Sean Connerylla oli tapana käydä syömässä chicken masalaa ja josta Tom Cruise hakee yhä noutoruokia, viimeksi silloin kun hän oli filmaamassa elokuvaa "All You Need is Kill"."  (Tatler Restaurant Guide 2013).

HUOM: "All You Need Is Kill" nimi muutettiin ennen julkaisua ja julkaistiin sitten nimellä "Edge of Tomorrow" (2014)

Mika / 007 Travelers

Me tarvitsimme myös ruokaa ja koska Bombay Brasserie ei ollut vielä auki, meidän piti löytää toinen paikka ja huomasimmekin lähistöllä mukavan italialaisen Olives -ravintolan. Siellä söimme maukkaat lasagnet!

Olives-ravintola

Lounaan jälkeen matkustimme metrolla  ja siitä poistuttuamme löysimme lyhyen kävelymatkan päästä Bromptonin hautausmaan.

Tämä on kuvauspaikka elokuvassa "007 ja kultainen silmä" (1995), kun Natalia Simonova (Izabella Scorupco) menee tapaamaan Boris Grishenkoa (Alan Cumming). Elokuvassa kirkon nimi on Our Lady of Smolensk ja se sijaitsee Pietarissa, Venäjällä.

Bromptonin hautausmaa

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Mutta todellisuudessa kirkko on Lontoossa, ulkokuvaukset suoritettiin Bromptonin hautausmaalla...

Pirita / 007 Travelers

...mutta heti kun Natalia menee kirkkoon sisään, kuvauspaikka muuttuu ja sisäkuvaukset on tehty St. Sophian katedraalissa, joka sijaitsee myöskin Lontoossa: Moscow Roadilla, Bayswaterilla. Siellä vierailimme eräällä aiemmalla Lontoon matkallamme. Katso kuvia katedraalista täältä.

Bromptonin hautausmaasta lisää tietoja englanniksi täältä (Wikipedia)

Hilary Close-yksityistien kissa lähellä Bromptonin hautasmaata

Sitten takaisin metrolle ja matkustimme Sloane Squarelle ja näimme Royal Court teatterin ja vierailmme myös Saatchi Gallerian ulkopuolella. Galleria on yksi Pierce Brosnanin suosikkipaikoista Lontoossa.

"Rakastan teatterissa käyntiä Royal Courtilla, vierailua Saatchi Galleryssa, alueella on lukemattomia tyylikkäitä ravintoloita ja upeita ostospaikkoja King's Roadilla ja Sloane Streetillä." (Pierce Brosnan, Hackett Q&A, RTÉ Fashion)

James Bond on myös vieraillut samalla alueella Bond - kirjassa:

"Hän ei hämmästynyt enää mistään ajaessaan King's Roadia Sloane Squarelle, ja hän keskittyi puolittain liikenteeseen ja puolittain miettimään edessä olevaa iltaa."
Muutamaa minuuttia vaille kuusi alkoi ukonilma ja taivaalla näkyi uhkaava sadepilvi. Yhtäkkiä oli tullut täysin pimeätä. Hänen edessään olevassa seinässä alkoi vilkkua rohkea valomainos, joka välähteli edestakaisin. Häipyvä valo oli saanut katodiputket hehkumaan lasketun järjestelmän mukaan, mikä merkitsi mainosvalon välähtelyä pimeiden tuntien aikana, kunnes päivänvalo herkistäisi aamulla kuuden aikaan jälleen putken ja sammuttaisi siten sen toiminnan.
Hämmästyneenä punaisten valosanojen sisällöstä Bond pysäytti autonsa ja nousi ulos. Hän meni toiselle puolelle katua saadakseen paremmin mainoksen näkyviinsä.
Siinä se oli. Muutamat kirjaimet olivat jääneet naapuritalon taakse. Kyseessä olikin tavallinen Shellin mainos: Summer Shell is here. (Kesä-Shell on täällä.)
Bond hymyili itsekseen ja meni takaisin autoonsa jatkaen matkaansa. Hän oli ensin nähnyt vain sanat: Hell is here. (Helvetti on täällä.)"

Ian Fleming: "Kuuraketti" (1955)

Gary Giblin kirjoittaa erinomaisessa kuvauspaikkakirjassaan "James Bond's London":

"Valitettavasti kirjailija ei täsmennä tarkkaa paikkaa mainokselle. Oletettavasti, se olisi ollut kiinnitettynä yhteen takana olleeseen taloon ja siitä syystä ollut osittain silloin juuri uudelleenrakennetun Royal Court -teatterin ja/tai metroaseman takana."

Royal Court -teatteri

Saatchi Galleria, josta Pierce Brosnan pitää

Guardians -teokset (Xavier Mascaró)

Pian tämän jälkeen löysimmekin James Bondin kodin! John Pearsonin kirjassa "James Bond, superagentin hurja elämä" (1973), kirjailija mainitsee 007:n kodin täsmällisen osoitteen: Wellington Square 30, ja tässä se on! Onko jopa niin, että itse James on kotona juuri nyt...? Emme viitsineet kuitenkaan käydä soittamassa ovikelloa :)

"Oli kulunut jo joitakin vuosia siitä kun hän oli asunut Flemingin hänelle löytämässä huoneistossa Lincoln Streetin varrella, mutta hän tunsi Lontoossa olevansa kotonaan eikä olisi voinut ajatellakaan asettumista johonkin kaupungin muuhun osaan. Asunnon osoite oli Wellington Square 30. Siinä oli kaksi kerrosta, ja hänen ensimmäinen ajatuksensa oli, että se oli hänelle liian suuri."

John Pearson: "James Bond, superagentin hurja elämä"

Kun kävelimme takaisin, pysähdyimme Mess Galleryyn syömään jälkiruuat ja sitten suuntasimme takaisin hotellillemme. Vielä vierailu ylimmän kerroksen Min Jiang -näköalabaarissa, jossa joimme oluen ja limun. Sen jälkeen ensimmäinen päivä oli purkissa ja oli aika mennä nukkumaan. On aina kivaa olla Lontoossa!

Seuraavana päivänä ohjelmistossamme on mm. upea Bond in Motion - näyttely...Lue päivä kaksi täältä