Thursday 14 January 2016

007 Travelers haastattelu: Sami Hintsanen, muusikko

KukaSami Hintsanen on tamperelainen muusikko ja näyttelijä, ja oli "Tartu mikkiin" -ohjelman juontaja. Lisäksi Hintsanen on karaoken ja iskelmälaulun Suomenmestari.
MissäTeatteri STATE, Tampere
Milloin: 31.12.2015
Bond-yhteys: Sami Hintsanen ja Capri esittivät Bond-elokuvien teemakappaleita For Your Ears Only -yhtyeen kanssa.

007 Travelers tapasi Sami Hintsasen hänen upean Bond-keikkansa jälkeen Teatteri STATEn yksityistiloissa. Hintsanen vastasi jokaiseen kysymykseemme, ja hän antoi itsestään erittäin mukavan ja ammattimaisen vaikutelman.

Sami Hintsanen (keskellä) 007 Travelers:n Piritan ja Mikan kanssa


Sinulta tuli syksyllä 2015 single  "Menneet on menneitä". Millainen vuosi 2015 oli? 
Olen jo vuosikausia tehnyt pääsääntöisesti cover-keikkoja ja olen noin 17 vuotta suunnitellut soololevyn tekemistä ja nyt tuntui siltä, että kun edustamani TV-viihdeohjelma loppui vuoden vaihteessa (2014-2015), niin olisi aikaa julkaista omaakin materiaalia. Tämä vuosi on mennyt vielä perinteisissä kuvioissa eli tämän illan kaltaisten keikkojen merkeissä, ja ihan perus cover-keikkoja, kapakoissa pääsääntöisesti, firmojen bileitä. Työnkuvani ei siltä osin ole muuten muuttunut.

Onko kokonaista levyä odotettavissa?
On. Huhti-toukokuussa 2016 tulee pitkä levy ja sitä ennen helmikuussa tulee ensin toinen sinkku. Katsotaan sitten mikä on yleisön vastaanotto. Toimenkuvani on ollut vuosikaudet viihteen sekatyömies, minulla ei ole poptähteydestä suuria haaveita. Mutta kiva jos ihmiset tykkää omasta musiikistanikin, niin katsotaan sitten onko sille käyttöä.

Mistä lähti idea Bond-tunnuskappaleiden esittämiseen?
Rakastan näitä biisejä. Ne on ihan helvetin hienoja biisejä. Melkein kaikki. Siellä on pari ihan paskaa biisiä joukossa, mutta tykkään näistä biiseistä ja James Bondissahan on hahmona jotain erityistä. En ole koskaan lukenut Teräsmies- tai Hämähäkkimies-sarjakuvia. Tykkään tämmöisistä realistisista sankareista, sehän voisi periaatteessa olla kaikki totta, ei tietenkään ole mutta... Olen ollut ihan pikkupoika kun olen alkanut seuraamaan Bond-leffoja 80-luvun alusta ja sitten kun nämä ovat niin hienoja biisejä ja olen tutustunut valtavaan määrään muusikkoja tässä kaupungissa ja ajateltiin, että pitäiskö kokeilla...

Eli tämä on ihan oma ideasi?
Joo on. Ja Capri on ihan helvetin hyvä laulaja, mielestäni hänen taitonsa pääsee kunnolla oikeuksiinsa tässä. Hän on samanikäinen mimmi kuin minä (s.1972) ja on koko elämänsä tehnyt cover-keikkoja. Olen nähnyt kaikki Bondit, useamman niistä moneen kertaan. Melodiat osaan ulkoa, tekstejä en tietenkään ihan kaikista. Kyllä minä teoriassa osaisin nuo mimmienkin biisit. Siinä on jotain tosi mahtipontista ja hienoa siinä hahmossa, jotenkin sellainen sankaritarina. En kauheesti usko mihinkään, mutta uskon tälläisiin arjen sankareihin ja James Bondin hahmo voisi periaatteessa olla oikeesti olemassa. Toki se on toki Ian Flemingin mielikuvituksen tuotetta. Minusta on kauhean hauskaa kun olen tutustunut tuohon maailmaan jonkun verran tietysti näiden keikkojen kautta. 


Mikäs biiseistä on oma suosikkisi?
Suosikkibiisi laulaa on "You Know My Name" (2006), olen semmoinen kasarirokkari sielultani, niin se kolahti minulle. Muistan kun kuulin sen biisin ensimmäistä kertaa, niin soitin silloisen Radio 957:n ohjelmapäällikkö Koivusen Juhalle, että mikä tämä biisi oli. En ollut ikinä kuullut. Kyllä "For Your Eyes Only" (1981) on ihan sairaan hieno biisi, sitten tietysti "Goldfinger" (1964) on semmoinen legenda ja niitä on niin paljon, melkein kaikki on helvetin hyviä. Sam Smithin uusi biisi "Writing's On The Wall" (2015), kun kuulin sen ensimmäisen kerran, ajattelin, että onpas pliisu kappale, sitten kun olin kuunnellut sen 25 kertaa niin olin ihan eri mieltä.

Mikä Bond-kappale on vaikein laulaa?
"Writing's On he Wall". "Another Way to Die": kin (2008) on aika paha, kun siinä Jack White laulaa niin pirun korkealta. Suomalaisten ihmisten laulun fonetiikka asettaa jo tiettyjä rajoituksia sille, että mitä voi vetää. Nuo menee aika usein aika pahoista sävellajeista. Jos ne menisi ylempää tai alempaa, niin ne olisi helpompia laulaa. Sitten nuo mimmien biisit ovat sellaisia, että en tunne ketään joka laulaisi esimerkiksi "GoldenEyen" (1995) noin niin kuin Capri. Tosin Förstin Johanna on toinen, ja Saara Aalto on myös joskus laulanut. Ovat kyllä hienoja biisejä. 


Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Kuka mielestäsi on paras Bond? 
Se on niin helvetin vaikea kysymys. Sanon silti, että Roger Moore.

Millä perusteilla?
Se voi olla, että se liittyy "Pyhimykseenkin", mutta siinä on semmoista aristokraattia. Daniel Craig on tavallaan tosi hieno, kun hän on tämmöinen nykyaikainen actionstara. Mutta kyllä Roger Moorenkin "harrisonfordmainen" tapa näytellä, sellainen hyvin vähäeleinen ja hän näyttelee kasvoillaan tosi paljon, tykkään siitä.









Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC
Mikä Bond-elokuva on paras?
"Kuuraketti". (1979)

Miksi?
Se liittyy varmaan siihen, että kun se ilmestyi, niin olen ollut sen ikänen, että olen tosissani alkanut seuraamaan niitä. Sitä olen katsonut eniten, tietysti Richard Kielin näyttelemä Jaws, se on jotenkin helvetin hieno hahmo.

Oletko scifi-fani vai mistä tulee tämä mieltymys "Kuurakettiin"?
Olen itseasiassa. Avaruusgeometrinen ajattelu on aina ollut minulle hirveän tyypillistä, minusta se oli kauhean kiehtova maailma, kun se ei ollut 80-luvulla ollenkaan niin arkipäiväistä tuo avaruudesta tietäminen. Varmaan se Richard Kielin hahmo ja Roger Moore. Ne ovat ne, jotka ovat minulle eniten noissa Bond-leffoissa kolahtaneet ylipäätään.



Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Suosikkimatkakohde missä olet käynyt?
Budapest. Ylivoimainen suosikki.

Miksi?
Hyvä kysymys. Siellä on paskaa ruokaa, mutta se vanha Budan alue, se vanhankaupungin alue. Olen ylipäätään aika kiinnostunut historiasta, siis lähihistoriasta, niin jotenkin kiehtoo minua se kaupungin historia. Se on arkkitehtuurisesti kaunis. Joidenkin mielestä se on äärimmäisen sekava esimerkiksi Prahaan verrattuna, toisten mielestä sehän on ihan ö-luokan kaupunki. Mutta minä tykkään. Olen menossa sinne taas.

Mikäs on sitten sellainen matkakohde missä et ole vielä käynyt mutta minne haluaisit mennä?
Valitettavasti en ole koskaan käynyt Barcelonassa. Ja olen ihan hirveä futisfriikki, niin Camp Noulla olisi pakko päästä käymään. Se on vielä tehtävä tässä elämässä. Sehän ei ole edes mitenkään vaikea matkakohde. Ei vaan ole koskaan löytynyt aikaa tai hetkeä käydä siellä. Sitten on toinenkin: Dominikaaninen tasavalta maana kiehtoo.

Mikäs siinä kiehtoo?
Ei aavistustakaan. Sillä on hieno nimi.


Kiitos: 
Haastattelusta Sami Hintsanen
Järjestelyistä Teatteri STATE






Osta single:
itunes
Google play


Sami Hintsanen Facebookissa




No comments:

Post a Comment

Unfortunately we don´t publish links or advertisements.