Tuesday 10 January 2017

007-matkakertomus: Rovaniemi (SUOMI) 2016

007 Travelers (Pirita ja Mika) etsimässä tällä kertaa Bond-kirjan tapahtumapaikkoja!

MissäRovaniemi
Milloin: 12.-13. marraskuuta 2016
Lentoyhtiö: Finnair
Lentoreitti: Helsinki - Rovaniemi - Helsinki
Kesto: 1 tunti 10min
Hinta: 238,98 EUR + Finnairin pisteitä / 2 aikuista

MAJOITUS

Hotelli: Lapland Sky Hotel Ounasvaara (tunnettu aiemmin nimellä Ounasvaara Polar Hotel)
Bond yhteys: Bond yöpyy täällä John Gardnerin kirjassa "Tehtävä Suomessa, James Bond" (1983). Kaikki lainaukset tässä matkakertomuksessa ovat kyseisestä kirjasta.
Huonetyyppi: Superior-huone kolmelle henkilölle omalla saunalla

007 Travelersin hotelliesittely Lapland Sky Hotel Ounasvaara täällä

Lauantai 12 marraskuuta 2016

Finnairin Lento Helsingistä Rovaniemelle kesti tunnin ja kymmenen minuuttia. Kuten aina, Finnairin henkilökunta oli ystävällinen ja mukava, ja pidämme aina Finnairilla lentämisestä. Lennolla tarjottiin raikasta mustikkamehua Marimekon kupeista. Laskeuduimme Joulupukin viralliselle lentokentälle aikataulun mukaisesti kello 13.35

"Rovaniemi oli ihanteellinen valinta. Kaupungista pääsi nopeasti pohjoisen asumattomille alueille. Matka sieltä Suomen ja Neuvostoliiton rajan lähimpään kohtaan ei myöskään vie moottorikelkalla montakaan tuntia. Bond muisti, että Sallassa oli vuosina 1939 ja 1940 käyty ankaria taisteluja suomalaisten ja venäläisten kesken. Sallan pohjoispuolella rajaseutu oli vieläkin vähemmän vieraanvaraisen tuntuista.
Kesällä tämä osa maata ei ole epämiellyttävää seutua, mutta kun talven lumimyrskyt riehuvat, pakkanen paukkuu ja maasto peittyy nietoksiin, se voi olla petollista ja varomattomalle kohtalokastakin aluetta.
Kun harjoitus oli ohi ja Bond oli selviytynyt SAS:n ja SBS:n kanssa suoritettavista tehtävistään, hän oli kuvitellut olevansa lopen uupunut, kaipaavansa unta ja sellaista rentoutumista, josta voi nauttia vain Lontoossa. Pahimpina koetuksen hetkinä hänen ajatuksensa olivat tosiaankin vaeltaneet hänen Chelsean asuntonsa mukavuuksiin.
Hän oli siis hämmästynyt havaitessaan parin viikon kuluttua Rovaniemelle palattuaan ruumiinsa uhkuvan tarmoa ja hyväkuntoisuutta, jollaista hän ei ollut tuntenut pitkiin aikoihin.
Hän palasi varhain aamulla, livahti Ounasvaaran Polar-hotelliin, jossa Saabin talviajokeskus oli, jätti Erik Carlssonille viestin, että ilmoittaisi myöhemmin, mitä Hopeapedolle oli tehtävä, ajoi peukalokyydillä lentokentälle ja nousi ensimmäiseen Helsinkiin lähtevään koneeseen. Vielä siinä vaiheessa hänellä oli aikomus jatkaa matkaansa suoraan Lontooseen."

Pirita / 007 Travelers

Vietimme hetken aikaa lentokentällä ottaen valokuvia ja huomasimme, että kaikki taksit kuten myös lentokenttäbussi keskustaan olivat jo lähteneet. Aulassa on kuitenkin puhelin, jonka luuria nostamalla saa suoran yhteyden taksiin, joten meidän ei tarvinnut tietää edes taksin puhelinnumeroa.

Mika / 007 Travelers

Ennen matkaamme olimme saaneet todella hyviä vinkkejä Visit Rovaniemeltä, joten olimme suunnitelleet matkakohteemme etukäteen.

Ensimmäinen kohde oli pohjoinen napapiiri ja Joulupukin Pajakylä, jotka olivat vain parin kilometrin päässä lentokentästä. Taksikuski oli oikein mukava, aivan kuten kaikki muutkin tapaamamme ihmiset Rovaniemellä.

"Bond arveli, että hänen talvivaatteensa tuskin riemastuttaisivat naisia hänen kotikaupungissaan. Lämpöalusvaatteet eivät juuri viekoittele tiettyihin harrastuksiin. Pitkien alushousujen päällä hänellä oli verryttelypuku, lämmin poolopaita, topatut hiihtohousut ja toppatakki, ja jalkaansa hän oli vetänyt paksut talvisaappaat. Päätä suojasivat huppu, huivi, villamyssy ja suojalasit, ja nahkarukkasten alla hänen käsiään lämmittivät lapaset. Pienessä pakkauksessa hänellä oli välttämättömimmät tarpeet, myös hänen henkilökohtainen muunnelmansa SAS:n ja SBS:n henkiinjäämisvyöstä.
Bond tarpoi kinoksessa, joka helpoimmissa kohdissa ulottui polviin asti, ja varoi astumasta sivuun kapealta polulta, jonka oli pannut merkille päivän valoisien tuntien aikana. Yksikin askel oikealle tai vasemmalle suistaisi hänet nietoksiin, joihin pieni autokin helposti olisi hukkunut."

"Moottorikelkka oli siellä, missä yhdysupseeri oli sanonutkin sen olevan. Kukaan ei kyselisi, miten se sinne oli joutunut. Moottorikelkkaa on hankala käsitellä, ellei moottoria käynnistä, ja kesti kymmenen minuuttia, ennen kuin Bond sai sen kiskotuksi piilostaan jäykkien, tukevien kuusenoksien alta. Hän työnsi kelkkaa lujasti, ja se lähti liikkeelle niin nopeasti, että hän juuri ja juuri ehti hypätä istuimelle ja nostaa jalkansa suojaan.
Moottori sytkähti käyntiin. Bond avasi kaasun ja kelkka lähti liikkeelle. Tapaaminen hänen toveriensa kanssa oli sovittu 24 tuntia myöhemmäksi."

Vierailimme Joulupukin talossa ja näimme valokuvia joistain aiemmin siellä vierailleista ihmisistä. Näihin kuului suomalainen Formula 1 - maailmanmestari (1998, 1999) Mika Häkkinen, suomalainen sinfonista metallimusiikkia esittävä bändi Nightwish, kuten myös mies, joka on tuttu kaikille James Bond-faneille: John Cleese, joka oli "R" elokuvassa "Kun maailma ei riitä" (1999) ja "Q" elokuvassa "Kuolema saa odottaa" (2002).

Marketa Remesova, Joulupukki ja Mika Häkkinen

Nightwish ja Joulupukki

John Cleese ja Joulupukki

Sitten oli poroajelun aika. Valitettavasti lunta ei ollut riittävästi ihan pidempään kunnon ajeluun, mutta kierros valmiilla radalla pakkasen kiristyessä (tässä vaiheessa -10 astetta) oli ihan riittävästi. Kaksi poroa odotteli valmiina kierrokselle: Juntti ja Valo ja valitsimme näistä Juntin, joka oli 17-vuotias poro. Poro-oppaamme oli oikein mukava ja kertoi meille poroista ja Rovaniemestä. Santa Claus Reindeer omistaa tämän huvin, osoite Joulupukin kylässä on Joulumaantie 13, ja suosittelemme tätä kokemusta kaikille.

Poro nimeltään Valo

1000 metrin kierros:
Lapset 23 €
Aikuiset 29 €

Oppaamme suositteli läheistä ravintolaa ja mehän menimme tutustumaan, ja söimme lounaan. Ravintola Kotahovi on saanut nimensä rakennuksen kotamaisesta muodosta. Se sijaitsee siis napapiirillä, osoitteessa Joulumaantie 13.

Piritan valinta oli poronkäristys, Mika otti lohikeittoa. Joimme maitoa. Molemmat ateriat olivat mainioita. Rakastuimme paikkaan ja sen ilmapiiriin heti sisään astuttuamme!

Aurinko laski varsin aikaisin, mutta se oli kaunista katseltavaa. Alkoi olla jo varsin pimeää päästessämme Husky Parkiin. Ulvovat siperianhuskyt kuullostivat varsin pelottavilta, mutta olivat oikeasti leikkisiä ja mukavia ja olivat erityisen kiinnostuneita Piritan laukusta. Huskyjen ulvonta oli myös osa Lapin magiikkaa. Huskyt tietysti muistuttivat meitä elokuvasta "007 ja kultainen silmä" (1995). Alueohjaaja Pasi Tuomi tiesi myös yhteyden, kuten myös sen, että 007 oli vieraillut Rovaniemellä "Tehtävä Suomessa, James Bond" - kirjassa. Suosittelemme kaikille vierailua Arctic Circle Husky Parkissa. Omistaja on oikein ystävällinen ja paikka on hieno! Löydät Husky Parkin osoitteesta Joulumaantie 3, Napapiiri, Rovaniemi.

Hinnat:
10 € / aikuinen, 5 € / lapsi (4-12 vuotta), perhelippu 20 € (1-2 aikuista + 1-3 lasta)

Kuvia elokuvasta "007 ja kultainen silmä" (1995)

Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Otimme muutaman kuvan ulko
na napapiirin ylittämisestä ja sitten myös päärakennuksen sisällä. Pirita osti diplomin rajan ylityksestä. Hinta sille oli 4,50 euroa.

Kauppakeskus sulkeutui klo 17.00 ja oli aika siirtyä hotellillemme. Soitimme taksin, mutta oli hieman epäselvyyttä mikä oli paikan pääovi, ja jouduimme odottelemaan taksia jonkin aikaa. Saimme ystävällistä apua naiselta, joka teki rajanylitysdiplomin. Hän varmisti, että taksi tulee oikeaan paikkaan, emmekä jää ulos pakkasen kouriin. Siinä todellista asiakasystävällisyyttä!

Saavuimme Lapland Sky Hotel Ounasvaaraan ja respassa Jenni oli ottamassa meitä vastaan. Hän oli todella avulias ja mukava. Kymmenen pistettä asiakaspalvelusta hänelle!

Annoimme hotellille "Icebreaker ("Tehtävä Suomessa, James Bond")  -kirjan, jossa hotelli on mainittu.

Sisäänkirjauduttuamme menimme huoneeseemme, joka oli tosi mukava. Superior-huone kolmelle hengelle omalla saunalla. Huoneemme numero 206 sijaitsi hotellin toisessa kerroksessa. Meillä oli mukavat näkymät ikkunasta lumisiin puihin ja ne näyttivätkin todella kuvauksellisilta lumen ollessa kietoutuneena kauniisti oksien ympärille. Huonessa oli myös sievä huskytuliainen, jonka sai ostaa omakseen hintaan 9,90 euroa.

Jenni kierrätti meitä hotellilla ja näytti mm. konferenssihuoneet, aulan ja yleiset saunatilat. Sauna-alueelle pääsee huoneen avaimella. Sitten menimme aulabaariin kokeilemaan lappilaisia drinkkejä. Jenni teki Pirita
lle Aurora Sky-drinkin (Lapponia-mustikkalikööriä, 2 cl Absolutvodkaa, sitruunalimsaa & soodavettä) ja Mika otti Kulovalkean, joka sisältää muun muassa tyrnilikööriä. Juodessamme drinksuja ihmettelimme miksi jotkut aasialaiset juoksivat vauhdilla aina välillä ulos hotellilta. Jenni selitti, että ulkona on revontulia, ja aasialaisilla on vahti ulkona, joka viestittää heti muille kun jotain taivaalla on nähtävillä. Me menimme myös ulos ihmettelemään ja näimme juuri vaimenevan revontulen taivaalla. Aulassa on myös revontuli-info, josta näkee milloin on paras mahdollisuus niitä taivaalla nähdä.

Jenni

Tiesitkö, että Lapissa on enemmän poroja kuin ihmisiä? SE ON TOTTA! Noin 200 000 poroa ja 185 000 ihmistä.

Myöhemmin illalla tutkimme hotellia ja hotellin henkilökunta suositteli meitä varaamaan ravintolasta pöydän, jonka sitten teimmekin. Meillä oli ikkunapöytä kauniilla näkymällä ulos. Söimme mahtavan illallisen. Keittiön alkupala-tervehdys meille oli maa-artisokkakeittoa, omenaa ja pähkinää. Piritan pääruokavalinta oli Gnocchi puikulaperunasta ja sienistä, ruskistettua voita ja parmesaania, ja Mikan rautua, fenkolia ja savuvoikastiketta. Jälkiruuaksi Pirita otti karamellivanukasta, suolakaramellia ja lakkaa, ja Mika tilasi ruskeavoikakkua, omenaa ja vaniljajäätelöä. Hotelli käyttää puhdasta lappilaista hanavettä, ei siis mitään pullotettua vettä.

Kiitos ravintola Sky Ounasvaara maukaimmasta illallisesta ikinä ja mainioista tiedoistanne ruuista ja viineistä. Aivan mainiota on myös, että he kertovat valitun viinin historiaa ja pystyvät kertomaan esimerkiksi kalastajan nimen, joka on pyydystänyt tilaamasi kalan!

Alkupalaksi keittiön tervehdys 007 Travelersille:
Maa-artisokkakeittoa, omenaa ja pähkinää

Piritan pääruoka: Gnocchi puikulaperunasta ja sienistä, ruskistettua voita ja parmesaania (24 €)

Mikan pääruoka: Rautua, fenkolia ja savuvoikastiketta
(26€)

Piritan jälkiruoka: Karamellivanukasta, suolakaramellia ja lakkaa
(11,20 €)

Mikan jälkiruoka: Ruskeavoikakkua, omenaa ja vaniljajäätelöä

Sitten laitoimme saunan lämpenemään, ja rentouduimme hetken ennen menoa ulos Aurora-terassille katsomaan revontulia. Ulkona oli jo -18 astetta pakkasta ja alkoi tuntua vähän kylmältä. Mutta näimme muutaman kauniin vihreän revontulen taivaalla, joten kannatti todella tulla ulos pakkaseen niitä odottelemaan. Terassilla oli paljon aasialaisia kanssamme ja erityisesti heille revontulet olivat varmaan todella erityinen kokemus. Revontulet ovat kyllä todella maagisen kauniita.

Tsekataksesi missä ja milloin niitä esiintyy, voit tutkia ainakin näitä nettisivuja:

Service Aurora - Kaikki valoista!
Northern Lights Forecast - Revontuliennusteet
Auroras Now! -palvelu

Teimme pikku yökävelyn hiihtorinteen läheisyydessä, jossa hiihtohissit olivat mukavasti jäätyneet. Meistä se oli kaunista!

Maanantai 13 marraskuuta 2016

Aamulla söimme hyvän aamiaisen hotellin toisessa kerroksessa (samassa paikassa jossa illallistimme edellisenä iltana). Jokainen aamiaisvaihtoehto oli selkeästi nimetty mitä ne olivat, myös englanniksi. Kylläisinä laitoimme ulkovaatteet päälle ja teimme aamulenkin hotellin ympäristössä. Huomasimme myös Bondin "Hopeapeto" - Saabin parkkeerattuna autotalliin :)

"Bondin ei ollut vaikeaa keksiä tekosyytä Suomeen matkustamiselle. Hänen piti koeajaa Saab Turbonsa - Hopeapeto, kuten hän sitä kutsui - ankarissa talvioloissa. Saab-Scania järjesti joka vuosi Rovaniemen lähellä napapiirillä talviajokurssit. Nämä kaksi seikkaa olivat hänen matkansa virallisena perusteluna.
Kutsun järjestäminen talviajokurssille oli helppoa. Hän soitti vain pari puhelua. Vuorokauden kuluttua Bondin auto oli matkalla Suomeen kaikkine erityisvarusteineen, jotka hän omalla kustannuksellaan oli antanut Communications Control Systemsin siihen asentaa. Bond itse lensi Helsingin kautta Rovaniemelle, jossa häntä odottivat autoilun asiantuntijat, myös hänen vanha ystävänsä Erik Carlsson ja huoliteltu Simo Lampinen.
Talviajokurssi kesti vain muutaman päivän. Keskusteltuaan hetken Erik Carlssionin kanssa Bond jätti Hopeapedon tämän valvontaan ja poistui rovaniemeläisestä hotellistaan erään hyytävän kylmän aamun varhaisina tunteina."

Hotellin kulmalta alkaa Ounasvaaran talvikävelyreitti ja saimme siltä muutamia hyviä talvikuvia.

Tutustuimme paremmin hotellin aulakauppaan ja ostimme joitain Rovaniemi-tuliaisia. Kaupassa oli mm. Koivu-lautasia, jotka on suunnitelty yhteistyössä Pentikin kanssa, mutta niitä voi ostaa vain Lapland-hotelleista. Syödessämme illallisen hotellin ravintolassa, söimme sen sellaisilta lautasilta.

Sen jälkeen oli aika kirjautua ulos ja ajoimme taksilla Rovaniemen keskustaan ja menimme Lordin aukiolle, joka sijaitsee Maakuntakadulla aivan keskellä Rovaniemeä. Lordin jäsenten käsienjäljet ja signeeraukset ajalta jolloin he voittivat Euroviisut, voi nähdä Lordin aukiolla.

Lordi on suomalainen, englanninkielistä musiikkia esittävä hard rock- ja heavy metal -yhtye, joka tunnetaan hirviöteemaisista esiintymisasuistaan sekä pyrotekniikkaa ja kauhuelementtejä hyödyntävistä konserteistaan ja musiikkivideoistaan. Yhtye sai alkunsa vuonna 1992 ja on toiminut aktiivisesti vuodesta 1996 lähtien. Yhtyeen kokoonpano on vuosien aikana kokenut muutoksia, mutta Lordissa vaikuttaa yhä kaksi alkuperäisjäsentä, laulaja Mr. Lordi ja kitaristi Amen.

Lordi nousi julkisuuteen vuonna 2002 ”Would You Love a Monsterman?” -hittisinglellään. Samana vuonna julkaistusta esikoisalbumistaan lähtien Lordi on esiintynyt aktiivisesti ympäri maailmaa. Yhtye teki historiaa vuonna 2006 voittamalla Eurovision kilpailun ensimmäisenä hard rock -yhtyeenä, ensimmäisenä Suomen edustajana ja siihen mennessä kaikkien aikojen korkeimmalla pistemäärällä. Voittonsa myötä yhtye sai tunnustusta kotimaassaan.

Koska Suomessa oli isänpäivä, huomasimme, että Kauppakeskus Sampo oli kiinni, samoin kuin lähestulkoon kaikki kaupat. Niiden oli tarkoitus avata ovensa vasta kello 12, joten päätimme suunnata jo lentokentälle ja syödä lounaan siellä ennen lentoa. Taksikuskilla oli jännä porotutka, joka oli testikäytössä ja oli asennettu noin tuhanteen taksiin. Saavuttuamme lentokentälle huomasimme, että kaikki oli sielläkin vielä suljettuna. Ravintola ja tuliaiskaupat avautuivat myös kello 12, joten jouduimme odottelemaan hetken. Heti kun ravintola avasi ovensa, tilasimme kahvia, kaakaota ja voileivät. Lounas on tarjolla vain maanantaista perjantaihin.

Ennen turvatarkastusta kentällä oli tuliaiskauppa ja sen jälkeen muutama muu pienempi kauppa, josta saattoi myös ostaa mm. alkoholia, karkkia ja hajuvesiä.

Pirita joutui satunnaiseen ylimääräiseen turvatarkastukseen, mutta häneltä ei löytynyt mitään hälyttävää :) Myöhemmin huomasimme, että turvatarkastuksen jälkeen olisi ollut saatavilla lämmintäkin ruokaa, mutta skippasimme sen kun olimme puraisseet jotain jo hetkeä aiemmin. Lämmin ruoka on saatavilla puolitoista tuntia ennen lentoa.

Lentosää Helsinkiin oli varsin pilvinen, joten juuri muuta kuin pilviä ei näkynyt koko tunnin ja kymmenen minuutin pituisen lennon aikana Helsinkiin.

Mukava viikonloppumatka oli ohi ja suosittelemme kaikille vierailua Rovaniemellä, kokemassa hieman Lapin taikaa!

KIITOS:

Mira Söderlund, General Manager
Jonna Anttilainen, Hotel Manager
Jenni ja koko hotellin henkilökunta