Sunday 15 March 2015

007-matkakertomus: Interlaken & Montreux (SVEITSI) 2014

Lukeaksesi Sveitsin 007-matkakertomuksemme ensimmäisestä päivästä alkaen klikkaa tästä.

Sunnuntai 20.7.2015

Söimme aamiaisen kauniissa Hotel De La Paix-hotellissa.

Hetkeä myöhemmin kirjauduimme ulos ja palautimme vuokra-automme Skoda Fabian Europcarille. Lähellä autonpalautuspaikkaa on Hotelli Victoria - Junfgrau Interlaken ja otimme siitä muutamia kuvia. James Bond vieraili tässä huippuhotellissa John Gardnerin kirjassa "Ei kukkia vainajalle, James Bond" (1993).

"Vajaan tunnin kuluttua he ajoivat mahtavan hotelli Victoria-Jungfrau eteen. Rakennuksessa on edelleen brittiläisen viktoriaanisen arkkitehturin vaikutusta kuten niin monissa suurissa sveitsiläishotelleissa. Punaisesta autosta ei ollut näkynyt vilahdustakaan sen jälkeen kun he olivat päässeet kunnolla liikkeelle.
Hotellin sisällä oli tavanomainen muodollisen ilmoittautumisen juhlallisuus: siisti, hymyilemätön, tummahiuksinen apulaisjohtaja, jonka pieni muovinen nimilappu kertoi, että hän oli Marietta Bruch, tarkasteli heitä kuin aikoen vaatia sormenjäljet. Sitten hän kävi läpi passirutiinin ennen kuin totesi olevansa hyvin pahoillaan kuten hän sanoi ”sukulaisenne poismenosta”. Sitten – Uskoakseni teillä on paperit poliisilta?
Flicka hymyili ja kaiveli suurta olkalaukkuaan pitäen sen huolellisesti vastaanottotiskin alapuolelle niin ettei kukaan voinut nähdä vilahdusta pistoolista. – Kyllä, minulla on paperit, eikö olekin, kultaseni? Hän säteili ja kohautti nopeasti toista kulmakarvaansa Bondille.

– Tulisitteko kanssani? hän kiersi taas muodollisena vastaanottotiskin ja määräsi lyhyesti pikkolon viemään herra ja rouva Bondin laukut huoneeseen 614. Hän painotti erityisesti rouva Bondia aivan kuin osoittaakseen selvästi, ettei uskonut lainkaan siihen.
Laura March oli varannut ilmeisen halvan ja mukavan huoneen.
– Tämä ei ole meidän loistohuoneitamme. Unterführer Bruch, kuten Bond nimitti häntä nyt mielessään, mursi sinetit ja käänsi avainta lukossa.

John Gardner: "Ei kukkia vainajalle, James Bond

Huomasitko patsaan?

MONTREUX

Pirita / 007 Travelers

Lähdimme junalla Interlakenista, pääteasemana Montreux.

Hinta:
69,00 CHF (56,45 EUR) / aikuinen, 34,50 CHF (28,23 EUR) / lapsi, yhteensä 172,50 CHF (141,13 EUR)

Aikataulu:
- 10.06 Lähtö: Visp, InterRegio 1720:
Suunta: Genève-Aéroport, laituri 4
- 11.16 Montreux

Montreuxin ja Interlakenin välillä kulkee Golden Pass Line, ja voit kätevästi vierailla BOND WORLD 007 -näyttelyssä ja syödä Revolving Restaurant Piz Gloria -ravintolassa, ne sijaitsevat Mürrenissa. 007 Travelers suosittelee lämpimästi!

REITTIOHJE:
Matkusta Golden Pass Linella Montreuxista Interlaken Ostiin.
Mene junalla Interlaken Ostista Lauterbrunneniin, josta postibussi vie sinut Schilthornin asemalle Stechelbergissä. Köysiratavaunuja Mürreniin kulkee 30 minuutin välein.

Kun pääsimme perille, olimme varsin nälkäisiä, löysimme Ristoranti-Pizzeria Molinon, jossa söimme tonnikalapizzaa 24,50 CHF, Margherita "Pizza O Penne" 10,00 CHF ja Salami E Gorgonzola Pizzan 24,50 CHF. Montreux oli paljon kalliimpi kuin Interlaken.

Kun vierailimme Bernissä, suurin osa ihmisistä puhui saksaa, Locarnossa kuuli eniten italiaa ja täällä Montreuxissa ranska on puhutuin kieli. Joka tapauksessa kaikki puhuivat oikein hyvää englantia. Löysimme hotellimme, jonka parvekkeelta oli hieno järvinäköala.

HotelliGolf Hotel René Capt
Osoite: Rue Bon Fort 33-35, Montreux
Hinta: 214 CHF (199 EUR), sisältäen aamiaisen, varattu booking.comin kautta
Wi-Fi: Ilmainen
Sisäänkirjautuminen: 14.00
Uloskirjautuminen:11.00
Huonetyyppi: Kolmen hengen huone parvekkeella ja järvinäköalalla

Huoneemme oli ensimmäisessä kerroksessa ja sen numero oli 132.

Halusimme tutkia aluetta ja löysimmekin hetimiten kuuluisan Freddie Mercuryn patsaan. Hän asettui Montreuxiin, josta Queen oli ostanut Mountain Recording Studion ja täällä Mercury oppi arvostamaan rauhaa ja hiljaisuutta. Hän äänitti viimeisen albuminsa, Queen - "Made in Heaven" Montreuxin studiossa.

Kuvanveistäjä Irina Sedleckan patsas on kunnianosoitus Mercurylle. Se on lähes kolme metriä korkea ja katsoo yli Genevenjärven. Patsaan paljastivat 25 marraskuuta 1996 Mercuryn isä ja Montserrat Caballé, paikalla olivat myös bändikaverit Brian May ja Roger Taylor. Vuodesta 2003 alkaen fanit ympäri maailmaa ovat kerääntyneet vuosittain Sveitsiin kunnioittaakseen laulajaa osana "Freddie Mercury Montreux Memorial Day"tä, joka pidetään syyskuun ensimmäisenä viikonloppuna (Wikipedia).

Vierailimme myös Chillonin linnassa, tämä arkkitehtuurinen aarre sijaitsee mitä kauneimmalla kuviteltavissa olevalla paikalla - Genevenjärven rannalla, aivan Alppien juurella.

Osoite: Avenue de Chillon 21, Montreux
Avoinna (2014): 9.00 - 19.00 (last entry 18.00)
Hinta (2014): Perhelippu 29,00 CHF (23,73 EUR), mutta Swiss Passilla pääsee ilmaiseksi

Myöhemmin kävimme vielä järviristeilyllä Genevenjärvellä, sekin oli ilmaista, koska meillä oli Swiss Pass ja olimme validoineet sen tälle päivälle.

Paikat joissa laiva pysähtyi:

* Montreux
* Territet
* Chillon
* Villeneuve
* Bouveret
* Saint-Gingolph

Vierailimme Villeneuvessa ja astuimme siellä bussiin ja ajoimme takaisin hotellillemme.

Hotellimme ravintolassa söimme illalliseksi kanasalaattia, lohipastaa ja spagettia.

Menimme nukkumaan ukkosen alkaessa.

Seuraava ja viimeinen 007-pysähdyksemme tämän kertaisella Sveitsin matkallamme on Geneve, josta tämä koko kierros alkoi. Lue viimeisen Sveitsin päivän seikkailustamme täältä