Saturday 27 December 2014

007-matkakertomus: Lauterbrunnen & Grindelwald (SVEITSI) 2014

Lukeaksesi Sveitsin 007-matkakertomuksemme ensimmäisestä päivästä alkaen klikkaa tästä
Voit seurata matkustamistamme päivä päivältä.

Perjantai 18 heinäkuuta 2014

Jätimme Hotelli Eigerin taaksemme ja matkustimme vuoristojunalla Mürrenin BLM asemalta Lauterbrunnenin BLM asemalle, kesto 21 minuuttia (loppumatka tosin tultiin jälleen köysiratavaunulla). Ilman Swiss Passia tämä hupi olisi maksanut 8,85 euroa / aikuinen ja 4,42 euroa / lapsi.

Bergbahn Lauterbrunnen-Mürren, myös Mürrenbahn (lyhenne BLM) on sveitsiläinen liikenneyhtiö, joka toimii Keski-Sveitsissä Bernin Alpeilla. Yhtiön kotipaikka on Interlaken.

Yksi kuuluisimmista Lauterbrunnenin nähtävyyksistä on Staubbach Falls - vesiputous (300 m).

Saavuimme hotellillemme Hotel Jungfrauhun, jonka voi lyhyesti nähdä "Hänen Majesteettinsa salaisessa palveluksessa"  -leffassa (1969) (myöhemmin "OHMSS" = "On Her Majesty's Secret Service"), kun Bond-tyttö Teresa "Tracy" di Vicenzo (Diana Rigg) ottaa Bondin kyytiinsä, Bondin yrittäessä soittaa puhelinkopista, mutta Ernst Stavro Blofeldin (Telly Savalas) kätyri Irma Bunt (Ilse Steppat) miehineen yllättävät tämän. Lauterbrunnen toimii elokuvassa itävaltalaisena Feldkirchin kaupunkina.

Hotelli Jungfrau, Lauterbrunnen

Bond ja Tracy autossa Hotelli Jungfraun edessä
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Hotelli: Hotel Jungfrau, Lauterbrunnen (varattu booking.comin kautta)
Tähdet: 3 ***
Osoite: Fuhren
Hinta: 123,00 EUR, aamiainen 12 EUR / henkilö
Wi-Fi: Ilmainen
Huom: Maksu sisään- tai uloskirjautuessa, voit itse valita
Sisäänkirjautuminen: 14.00-20.00

Zhao Xiangdong, hotellin omistaja
Myrtha Zwahlen, hotellin entinen omistaja

Myrtha Zwahlen

Tapasimme rouva Myrtha Zwahlenin, joka on Hotelli Jungfraun entinen omistaja ja kyselimme häneltä 007-elokuvasta "OHMSS" (1969) ja George Lazenbystä ja muusta kuvausryhmästä. Katso englanninkielinen haastattelu täältä

Myöhemmin vierailimme Rouva Zwahlenin kotona, hän näytti meille itsetekemiään virkkuutöitä, jotka ovat todella upeita!

Hotelli Jungfraun parkkipaikalla kuvattiin puhelinkoppikohtaus (kameroiden ollessa viereisen Hotelli Staubbachin pihalla)

Mika 007-kuvauspaikalla

Nämä portaat ovat lähellä Hotelli Jungfrauta ja vastapäätä Hotelli Staubbachia
 ja ne voi nähdä "OHMSS"-elokuvassa

Bond matkalla puhelinkopille

Puhelinkoppi on poissa

James Bond yrittää soittaa Lontooseen

Lähellä hotellia on muitakin "OHMSS"-kuvauspaikkoja, joissa Bond ja Tracy pakenevat Tracyn Mercury Cougarilla.

Tämäkin risteys on kuvauspaikka

Sama risteys talvella elokuvassa
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Lauterbrunnenin kyläkirkko on aika lähellä Hotelli Jungfrauta ja se nähdään myös elokuvassa.

Lauterbrunnenin kyläkirkko

Sama kirkko elokuvassa
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Myös paikka, jossa Stock car - rallikilpailu käytiin oli Lauterbrunnenin kylän laitamilla. Mika lenkkeili muutaman kilometrin matkan paikalle.

Tällä paikalla kuvattiin Stock car-kilpailua

Bond ja Tracy joutuivat mukaan kilpailuun pakonsa aikana
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Sitten matkustimme Lauterbrunnenista Grindelwaldiin junalla. Grindelwald on kylä ja kunta Interlaken - Oberhaslin hallinnollisella alueella Bernissä, Sveitsissä.

Otimme kello 11.33 Regio 142-junan, suunta Interlaken Ost, yksi vaihto asemalla Zweilütschinen klo 11.42, Grindelwaldissa olimme klo 12.09. Ilman Swiss Passia tämä matka olisi maksanut 7,19 euroa / aikuinen ja 3,60 euroa / lapsi.

Löysimme Grand Hotel Reginan, osoitteesta Dorfstrasse 80, vain kahden minuutin kävelymatkan päässä Grindelwaldin juna-asemalta. Sen edustalla on nykyään bussiasema. Elokuvassa tällä paikalla oli luistinrata, jolla Bond tapaa Tracyn.

Grand Hotel Regina
Bussiasema Grand Hotel Reginan edustalla

Paikka, jossa Bond tapaa Tracyn luistinradalla
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Söimme lounaan Grand Hotel Reginaa vastapäätä olevalla Kreuz & Post- ravintolan terassilla.

Tämän jälkeen päivä alkoi todella lämmetä. Kävelimme kohti Grindelwaldin köysirata-asemaa, jolta lähti eräänlainen pieni köysiratavaunu, jossa ei ollut muita matkustajia meidän kolmen lisäksi. Köysirata vei meidät Firstille, joka on Bond-tapahtumapaikka John Gardnerin Bond-kirjasta "Ei kukkia vainajalle, James Bond" (1993).

First on suosittu retkeilyalue 2168 metrin korkeudella Grindelwaldissa.

Sinne pääsee junalla Interlakenista Grindelwaldiin. Kävely asemalta noin 20 minuuttia, jonka jälkeen köysiratavaunulla 30 minuuttia perille asti.

Lippujen hinnat ja aikataulut täältä

Firstiltä maisemat alas laaksoon olivat todella fantastiset!

Tuliaisten oston jälkeen palasimme alas samaa reittiä pitkin ja matkalla huomasi hyvin mm. "ensimmäisen tason", josta näkikin jo Grindelwaldiin laaksoon.

"Poliisin paikallaolo oli selvä. Kaksi henkilöautoa ja poliisin pakettiauto sulkivat hissille johtavan pikkutien ja iso kyltti ilmoitti kolmella kielellä – saksaksi, ranskaksi ja englanniksi -, että hissi oli suljettu toistaiseksi. Se vei vuorelle Ensimmäiselle tasolle, jolta avautui suurenmoinen näköala Grindelwaldin laaksoon. Hissiin pääsy oli suljettu myös keltaisella poliisin teipillä."

John Gardner: "Ei kukkia vainajalle, James Bond"

Sitten palasimme juna-asemalle ja seuraava kohde olikin Interlaken. Kun juna saavutti Interlaken Ost-aseman, hyppäsimme taksiin ja menimme läheiseen MystyLand JungfrauPark-huvipuistoon.

Kiipeilyseinä

MystyLand on valtava sisällä ja ulkona oleva lasten paratiisi erityisesti 2-10-vuotiaille lapsille. Lapset pääsevät itsekseen leikkimään lapsiystävälliselle alueelle. Vanhemmat voivat valvoa lapsiaan ravintolasta ja terassilta, jotka ovat leikkialueen keskellä.

Lasten mikroautot
 Ja paljon muuta!

Katso hinnat täältä

Vallihauta-rengasrata

Vietettyämme pari tuntia siellä, palasimme junalla takaisin Lauterbrunneniin, jossa kuvasimme sen juna-asemaa, jossa Irma Bunt ja Grunther (Yuri Borienko) ovat vastassa Bondia vai pitäisikö sanoa Sir Hilary Brayta, joksi Bond on naamioitunut.

Lauterbrunnenin juna-asema

Lauterbrunnenin juna-asema "OHMSS"-elokuvassa

Pirita ja pikku Agentti Matkaaja

Bondin apuri Campbell (Bernard Horsfall) seuraa tapaamista sanomalehtensä takaa.

Näkymä juna-asemalta rampille

Bond (naamioituneena Sir Hilary Brayksi) ja Irma Bunt keskustelevat
Photo © EON, United Artists, Danjaq LLC

Tämä ramppi on vain muutaman askeleen päässä Lauterbrunnenin juna-asemalta ja sen voi nähdä myös elokuvassa. Nykyään ramppi on kapeampi eikä siitä autot mahdu.

Ramppi juna-aseman vieressä

Bond, Irma Bunt ja Grunther matkalla ylös ramppia pitkin
Campbell seuraa perässä

Kävelimme takaisin Hotelli Jungfraulle ja söimme maukkaan illallisen hotellin ravintolassa, jossa oli seinällä George Lazenbyn ja Diana Riggin kuvat.

Kiinalaista ruokaa
Punaviiniä

Tapasimme vielä kerran rouva Zwahlenin. Hän antoi meille mukavia matkamuistoja, Sveitsi-kahvikupin ja Toblerone-suklaata.

Toblerone on American Mondelez International Osakeyhtiön (ent. Kraft Foodsin) valmistama suklaapatukka, jonka keksivät Theodor Tobler ja hänen serkkunsa Emil Baumann Bernissä, Sveitsissä vuonna 1908. Patukan nimi on yhdistelmä Toblerin sukunimeä ja italiankielistä, eräänlaista nougat-makeista tarkoittavaa sanaa ”torrone”. Patukan kolmionmuotoiset palaset viittaavat Sveitsin ja Italian rajalla sijaitsevaan Matterhorn-vuoreen. Paketeissa on myös Matterhornin kuva. Toblerone-logoon on piilotettu karhu (Bern/Berne: Nimensä mukaisesti Bern on tunnettu karhuistaan. Tarinan mukaan Bern on saanut nimensä alueella ensimmäisenä metsästetyn eläimen mukaan. Siihen aikaan, liki tuhat vuotta sitten, seutu oli vielä metsien peitossa. Nykyisin karhu näkyy symbolina kaikkialla kaupungissa, kuten lipuissa, vaakunoissa ja pikkupatsaina.) symboloimaan Berniä, Tobleronen synnyinkaupunkia: TOBLERONE.

Matkamuistoja rouva Myrtha Zwahlenilta

Sitten oli aika mennä nukkumaan, jotta jaksaisimme taas herätä aikaisin seuraavana aamuna. Meidän piti ehtiä hyvissä ajoin Interlakeniin, koska olimme vuokranneet auton seuraavaksi päiväksi. Suunnitelma oli ehtiä niinkin kauaksi kuin Verzascan padolle, joka on hyvin lähellä Italian rajaa. Siellä Bond teki kuuluisan benji-hypyn elokuvan "007 ja kultainen silmä" (1995) alussa.

Katso mitä tapahtui kun matka jatkui kohti Andermattia ja Verzascan patoa täältä