Thursday 8 May 2014

007-Matkakertomus: Pariisi (RANSKA) 2013, päivä 4/7: Disneyland Paris

Lukeaksesi tätä 007-matkakertomusta ensimmäisestä päivästä alkaen, klikkaa tästä

Tiistai 15.10.2013

Kävimme aamiaisella Gare De L´ Est:llä asemakahvio Pain A La Lignessä. Tämän jälkeen kävelimme hotelli Terminus Nordin kulman taakse, ja odottelimme Disneyland Paris Express –firman bussia Disneyland Paris:iin. Lippupaketti kyyteineen Disneylandiin maksoi aikuiselta (á 89 eur) ja lapselta 69 euroa, ja liput oli etukäteen hankittu netistä. Hintaan kuului pääsyy Disneylandin molempiin puistoihin kaikkine laitteineen ja edestakaisine kyyteineen.

Disneyland Paris sijaitsee n. 30 km matkan päässä Pariisista, Marne-la-Vallée:ssa. Matka kesti hieman yli tunnin, koska porukkaa kerättiin kyytiin matkan varrelta. Olimme paikalla heti avaamisaikaan 10.00, ja saavuimme turvatarkastuksen kautta puistoihin. Aikaa oli yksi päivä, ja tarkoitus oli käydä niin Walt Disney Studioilla kuin itse Disneyland Parkissakin, mutta aika riitti vain jälkimmäiseen.

Saavuimme Main Street USA –osiolle, joka oli pääkatu. Sen varrella oli useita kauppoja ja ravintoloita. Vessoja oli paljon alueella.

Disneyland oli Halloween-tunnelmissa, ja alueella kuultiin ja nähtiin aihepiiriin sopivaa musiikkia esiintyjineen.

Mama loves you

Puisto oli jaettu neljään osioon: Frontierland, Adventureland, Fantasyland sekä Discoveryland.

(Disneyland Paris / 007 -matkakertomuksessa mainitut lainaukset ovat kaikki
John Gardnerin kirjasta "Ei kukkia vainajalle, James Bond" )

"Kun yleisö alkoi tungeksia hilpeästi kohti pääportteja pääkadun aseman kaariholvien alitse, asteli Bond kaupungintalolle, näytti korttiaan yhdelle virkailijoista ja astui ovesta, joka johti alas puiston sydämeen: tunnelien, pukuhuoneiden, toimistojen, tietokonekeskusten ja Disneyn kuningaskunnan joka sopukkaa valvovien kameroiden monitoririvien sokkelikkoon."

FRONTIERLAND:

Kävimme ensin jokiristeilyllä Molly Brown – laivalla (Thunder Mesa Riverboat Landing), joka teki pienen kierroksen kukkuloiden ympärillä, kuten James Bond.

"Hän seisoi muutaman minuutin katsellen väkijoukkojen asettumista jonoon lähteäkseen jommallakummalla jokilaivalla joko Molly Brownilla tai Mark Twainilla."

"Hän saapui keskusaukiolle ja kääntyi tiukasti vasemmalle päätyen jokilaivojen laiturille."

Vierailimme myös Kummituskartanossa (Phantom Manor), jossa Bond käy samassa kirjassa. Tämä oli jännä kokemus. Ensin menimme huoneeseen joka vajosi, se olikin itse asiassa hissi. Pelottavaääninen mies naureskeli koko ajan kauhunaurua, kuului siis henkilökuntaan. Pääsimme juna-ajelulle, ja kuljimme erilaisten kauhukohteiden ohi. Upealla toteutuksella oli tehty heijastukset, jossa kummituksilla oli tanssiaiset isossa salissa. Vaunu kääntyili milloin mitenkin, ja tuntui kuin sitä olisi ravistettu. Ja kas, peilistä saimmekin nähdä, että haamu heiluttelee vaunuamme. Aika hauska idea!

"Niin kuin viime käynnillään Yhdysvalloissa hän nautti Kummituskartanosta ja sen uskomattomista erikoisefekteistä: tanssisali täynnä pyöriviä aavemaisia 18. vuosisadan tanssijoita, kammottava ajan syömä ruokasali jonne oli katettu hääaamiainen, jota ei koskaan ollutkaan ja jonne onnettoman morsiamen haamu ilmestyi, toinen haamu istui soittamassa urkuja, lasimalja jossa kalpea naisenpää puhui loputtomasti kaameista enteistä ja hämmentävä tuokio ulos mentäessä, kun peili näytti hänen istumassa kahden aavemaisen olennon välissä. Se oli varmasti hintansa arvoinen käynti."
"Kummituskartanosta tultuaan hän teki pitkän ja varovaisen kävelyn ympäri järven, joka oli Frontierlandin suurin erikoisuus. Iso ukkosvuori kohosi keskellä vettä, ja Bond katseli, kun vaappuva pikku juna, jonka avovaunut olivat täynnä kiljuvia vieraita, tuli täyttä vauhtia kiemurrellen alas pyyhkäistäkseen veden loiskeen lävitse altaaseen ja noustakseen taas huimaavaan kaarteeseen, joka veisi sen takaisin lähtöpisteeseen."

ADVENTURELAND:

Kävimme tutustumassa merirosvolaivaan (La Plage des Pirates)

Sen jälkeen Pirates of the Caribbean – lautta-ajelulla, se kulki kiskojen päällä vedessä. Oli yllättäviä alamäkiä hyppyreineen upeissa puitteissa. Olimme pimeässä ja saavuimme nimikkoelokuvan tapahtumapaikoille laivan hylyn sisällä. Kyyti oli niin hienoa, että kävimme päivän aikana kolme kertaa ajelulla.

Ruokailimme Blue Lagoon –ravintolassa. Pöydistä saattoi seurata Pirates of the Caribbean – lauttojen kulkua. Piritan jälkiruoka Creme Brulee liekitettiin paikan päällä. Ateriat olivat muutenkin oikein hyviä ja ruuan asettelu kaunista.

"Varhain illalla hän söi herkullisen lohifileen Sinisen laguunin ravintolassa yläpuolellaan trooppisen yötaivaan jäljennös maininkien kuohuessa rannoilla. Itse laguuni näkyi hänen paikaltaan, ja muutaman minuutin välein vieraiden täyttämät veneet ajelehtivat ohi matkallaan Karibian merirosvojen seikkailuihin. Hän päätti, että se olisi hänen seuraava kokemuksensa.
Jonoon liityttyään hän huomasi pian ajelehtivansa veneessä läpi tunnelin, sitten vesiputouksen kuvottavassa kallistuksessa ja lopulta rauhallisessa laguunissa, jota oli katsellut ateriansa aikana. Kun hän tarkasteli päivällistä syöviä ihmisiä, hänellä oli sietämätön tunne, että ilkeä silmäpari seurasi häntä itseään.
Sinisen pinnan pehmeä rauha särkyi, kun he ilmestyivät niemen takaa nähdäkseen kaljuunan mantereelta ampuvan tykin tulituksessa. Aseiden pauke tuntui tulevan hyvin läheltä, ja suuret vesipatsaat nousivat ilmaan, kun ammus iskeytyi mereen heidän ajelehtivan veneensä lähelle. Sitten he purhehtivat hitaasti piiritettyyn kaupunkiin, joka oli täynnä merirosvoja jotka lauloivat, ryöstelivät, sytyttivät tulipaloja, joivat ja metsästivät paikallisia tyttöjä ja jopa kauppasivat joitakin vastahakoisimpia.
Jälleen kerran Bond hämmästeli uskomattoman elävän makuisia hahmoja ja asiantuntijoiden ehdotonta taiteellisuutta, kun he olivat luoneet uskomattomia tehosteita ja audiovisuaalisia olentoja."

FANTASYLAND:

Täällä huvittelimme karusellissa Le Carrousel de Lancelot sekä Liisa Ihmemaassa – labyrintissa (Alice’s Curious Labyrinth), hyvä kun ulos löysi!

Kävimme myös Pinokkio – ajelulla (Les Voyages de Pinocchio) ja Peter Pan – laitteessa (Peter Pan’s Flight), johon meillä oli Fast Pass – liput, (joilla pääsee tavallisten jonojen ohi)

Illan tässä puistossa huipensi Disneyhahmoista koostuva paraati.

"Kävellessään puistossa hän hymyili tyytyväisenä nähdessään Tikun ja Takun tai Minnin kirjoittavan lumoutuneiden lasten muistokirjoihin, kun Pluto ja Hessu hulluttelivat kaikenikäisten lasten kanssa. Sitten häntä kylmäsi. Entä jos kuuman, tukahduttavan Hessu-puvun alla olikin itse Dragonpol?"

DISCOVERYLAND:

Täällä oli Tähtimatka - laite Star Tours, johon oli mielestämme liian pitkä jono. Bond kokeilee laitetta kirjassa "Ei kukkia vainajalle, James Bond".

"Kuljettuaan Discoverylandiin Bond vietti melkein tunnin jonottaessaan Tähtimatkalle, katseli miten R2D2 ja D3PO valmistivat alusta lähtöön, ja astui lopulta hyvin realistiseen avaruusalukseen, joka vei matkustajia Endorin kuuhun. Vasta kun ovet liukuivat kiinni hän tajusi muiden matkustajien tavoin, että myös robotti Rex oli ensimmäisellä avaruuslennollaan ja ohjasi alusta vääriin ja kammottaviin suuntiin, kun he tärisivät, hytkyivät ja heiluivat ilmeisen mahdottomissa nopeuksissa harhautuen taisteluun, joka oli suoraan Tähtien Sodasta."

Menimme kuitenkin avaruussukkulalaitteeseen Orbitron – Machines Volantes, jonka korkeutta pystyi itse säätelemään kieputuksen aikana.

Kävimme myös Toy Story-aiheisessa Buzz Lightyear – laitteessa (Buzz Lightyear Laser Blast), joka oli interaktiivinen. Itse sai osallistua. Mika ja tytär ampuivat kohteita ja Pirita ohjasi vaunua.

Bussikuljetus takaisin Gare du Nordille lähti 20 aikaan, kun puisto oli sulkeutunut. Kokoontuminen oli 10 minuuttia ennen, joten jouduimme seuraamaan Disney Dream´s:n loppuilotulitukset kauempaa. Sitten takaisin hotellille.

Alueella oli paljon mukavia ravintoloita.

Tämä 007-matkakertomus jatkuu täällä

Katso englanninkielinen lista 007 LOCATIONS (visited), poislukien 007 HOTELS (visited) ja 007 RESTAURANTS (visited), joilla on omat osiot. Klikkaa linkkejä.